Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Vice bygger nordiskt

Publicerad: 31 Augusti 2011, 10:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Det kontroversiella mediehuset Vice vill nu bli en strategisk kommunikationspartner. "Vi kan göra saker som en reklambyrå eller en annonsör inte kan", säger nyförvärvet Nicke Bergström.


Varumärket Vice är kanske mest känt för en punkig gratistidning med samma namn och sina tv-dokumentärer, som inte sällan tar tittarna till platser som andra journalister inte vågar eller vill åka till.

Men i och med att Nicke Bergström från Mother New York och Michael Mohn från Lowe Brindfors tagit över verksamheten i Norden ska det bli ändring på det.

– Vice är mycket mer än en hipsterbibel, säger Michael Mohn, som var med och tog Vice till Skandinavien.

Vice har nu vuxit från att bara vara ett gratismagasin till att omfatta en fullservicebyrå, bokutgivning, tv-kanalen VBS och en eventdel.

– Vårt mål är att skapa det ledande medie- och kommunikationshuset för 18–34-åringar, säger Michael Mohn.

Som exempel nämner duon Intels projekt ”The creators project”, där Intel och Vice turnerade runt om i världen.

– Intel skulle aldrig kunna göra detta själva, folk kom dit för att det var Vice som stod bakom turnén, säger Nicke Bergström.

Han och Michael Mohn ska bygga upp en svensk tv-redaktion samt rekrytera en chefredaktör till gratismagasinet. Dessutom ska en säljkår finnas på plats inom kort.

– Första året ska vi vara upp-emot tio anställda, säger Michael Mohn.

Det finns ju en anledning till att man traditionellt separerat marknadsavdelningar och redaktioner, är det inte risk att ni kan tappa trovärdighet?

– Vi kommer inte att blanda redaktionellt och kommersiellt. Allt vi gör ihop med partners kommer att vara tydligt märkt, säger Michael Mohn.

Kommer Vice att bli mindre kontroversiellt och mer städat?

– Innehållet kommer bli vuxnare. Det kommer att krävas högre kvalitet för att bli publicerad.

Nicke Bergström var med och grundade Farfar och flyttade sen till New York och reklambyrån Mother. Många lyfte nog på ögonbrynen när han gick till ett medieföretag.

– Istället för att göra en 30-sekundersfilm som man tvingar folk att se kan vi göra 30 minuter film som alla vill se.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.