Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Via vill engagera barnfamiljer

Publicerad: 14 April 2010, 08:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Via missionerar för den goda smutsen i reklamkampanjerna som siktar på att nå målgruppen från flera håll.


För drygt fem år sedan kom Unilever fram till att de flesta konsumenter utgår från bästa priserbjudande när de valde tvättmedel i butikshyllan. Det innebar startskottet för Vias mission ”smuts är bra” som skulle ladda varumärket med en positiv känsla.

– Vi vill uppmana konsumenter att aktivera sig och att alla barn behöver leka för att utvecklas. Om de blir smutsiga hjälper Via till att få kläderna rena, säger Dominika Hagborg, nordisk varumärkeschef för Via.

Vias butikskampanjer pågår ständigt, men några gånger om året görs även lite större mediesatsningar. Den senaste kampanjen på temat ”smuts är bra” är lanseringen av tvättmedlet Via Naturals. Den har gått tungt i tv, tidningar, utomhus och på nätet. I kampanjen ingår även ett samarbete med Nickelodeon där föräldrar och barn uppmanas att hitta på de bästa och smutsigaste utomhuslekarna.

Kampanjen är internationell, hur löd briefen till mediebyrån?

– Vår målgrupp är familjer med barn. Mindshares uppdrag var som vanligt att nå målgruppen i många kanaler och se till att engagera dem i kampanjen. Engagemanget fick vi framför allt genom samarbetet med Nickelodeon, säger Dominika Hagborg.

Blir det en uppföljning av kampanjen?

– Vi ska fortsätta med vår mission att smuts är bra, som har fungerat riktigt bra. Redan i höst kommer en ny kampanj som bygger på samma tema men med en lite annan vinkling.

Slutligen, nämn en kampanj du önskar du stod bakom!

– Doves ”Campaign for Real Beauty”. Alla tycker att de har sina skavanker och kan identifiera sig med reklamens budskap som var klockrent. De gjorde samtidigt en ansvarsfull insats mot mobbing och små flickors förvrängda självbild.

 

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.