Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

"Vi ska träna alla i kreativt tänk"

Publicerad: 5 Juni 2012, 09:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:20

Mediebyråernas framtid stavas content. Det hävdar Nick Lawson, vd på Mediacom EMEA, som Dagens Media träffar under ett besök i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Mediacom

Mediemarknaden har genomgått en digital revolution de senaste 15 åren. Och de senaste årens genomslag för sociala medier ger mediebyråerna en chans att visa framfötterna, säger Nick Lawson.

– Vårt arbete kommer att förändras i grunden de kommande fem åren. Fler och fler annonsörer blir innehållsbaserade och där har vi som mediebyrå precis den rätta positionen. Vi spenderar ju miljarders, miljarders dollar hos de bästa innehållsleverantörerna i världen, som tidningar, tv och radio, säger Nick Lawson.

Hur ska Mediacom bli en innehållsleverantör?

– Ett sätt är via vårt initiativ Mediacom Beyond Advertising som vi har lanserat på 20 marknader i år. Det handlar om att utveckla en stor innehållsbaserad idé tillsammans med våra kunder och partners, och sedan jobba på hur vi bäst ska ta ut den. Det kommer alltid att finnas plats för en klassisk tvc, men det här är ytterligare en möjlighet. MBA är en stor investering för Mediacom och är också den snabbast växande delen av nätverket.

Hur stort ska MBA bli?

– Jag tror att det kan stå för 20 procent av vår omsättning inom tre år.

Hand i hand med Mediacom Beyond Advertising ligger så klart kreativiteten. Nick Lawson tror att alla människor har förutsättningar för att blir mer kreativa.

– Många tror att antingen är du kreativ eller inte, men det har jag aldrig trott på. Jag tror att man kan träna sig i allt. Det finns tekniker för att tänka mer kreativt och därför har vi dragit igång ett program där vi ska träna all personal i kreativt tänkande på ett eller annat sätt.

Nick Lawson tillträdde som vd för EMEA för drygt fyra år sedan. Under sin tid på posten har han jobbat för att bygga upp ett centralt team och har bland annat tagit in Carsten Lind från danska Mediacom som analyschef.

– Hans jobb är att lansera de analysverktyg som vi har på den nordiska marknaden även på våra andra kontor. Vårt analysteam i Norden är antagligen det starkaste vi har inom nätverket, så det är ingen slump att vår analyschef kommer från den här delen av Europa.

Vilken är er största utmaning i Norden?

– Att behålla vårt momentum, som jag tycker att vi har. Det är en gammal klyscha, men det är svårare att behålla en topposition än att nå dit. Vi kan inte behålla vår position utan duktiga medarbetare, som vill avancera inom byrån. Men då måste det också finnas möjlighet att gå vidare inom byrån, och för att kunna ge folk möjligheter måste vi fortsätta att växa.

Vilken är nästa stora marknad för Mediacom?

– För oss är det utan tvekan Afrika. Inget av de stora nätverken har investerat särskilt tungt i Afrika. Vi har affiliateavtal på nästan varje marknad i Afrika, och vi äger fyra byråer, bland annat i Marocko och Sydafrika.

– Samtidigt börjar de stora annonsörerna att investera allt mer i Afrika, så jag tror att det blir nästa stora tillväxtområde. Lite som Kina, Ryssland och Brasilien varit det senaste decenniet.

Nick Lawson

Yrke: Vd på Mediacom EMEA

Familj: Fru och två tonårsbarn

Bor: I ett hus utanför London

Fritid: Spelar cricket.

Medievanor: ”Jag gillar verkligen dagstidningar och läser The Guardian varje dag”

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Mediacom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev