Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

"Vi ska hålla högt medietryck"

Publicerad: 8 Juni 2011, 07:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:08

I samma takt som Svenska Spel tappat marknadsandelar har de utländska spelbolagen ökat sina medieinvesteringar. När det statliga spelbolaget nu gör sig redo att varva upp marknadsföringen följer konkurrenterna efter.


Ämnen i artikeln:

UnibetSvenska SpelBetsson

Jämfört med första kvartalet förra året och i år har alla spelaktörerna ökat sina medieinvesteringar kraftigt.

Undantagen är Svenska Spel och Betsson men nu ger sig Betsson in i kampen igen med en tung kampanj, signerad Kelly and Pling, där den första av åtta filmer nyligen rullades ut i tv.

– Spelreklam visar ofta någon som vinner stort och köper något onödigt dyrt till sig själv. De flesta vinster är dock inte jackpotvinster och vi vill skapa en värme genom att visa människor som delar med sig när de vinner både stort och smått, säger Erik Grohman, affärsområdeschef för Betsson.

Svenska Spels helomvänding och styrelseordförande Anitra Steens tydliga ambition att bolaget ska ta tillbaka förlorade marknadsandelar gillas inte av Erik Groham:

– Jag vill inte kommentera Svenska Spels strategi men de har en position på marknaden som är problematisk och som snedvrider konkurrensen, säger Erik Grohman.

Med 39 miljoner kronor brutto under första kvartalet i år är Unibet den aktör som efter Svenska Spel investerar mest i medier.

– Det är roligt och utmanande att Svenska Spel försöker ta tillbaka marknadsandelar. Men i dag har de privata aktörer avsevärt mycket bättre produkter än Svenska Spel och för kunden är det viktigast, säger Håkan Jerner, Unibets Sverigechef.

Unibet fortsätter att investera tungt.

– För att fortsätta ta marknadsandelar så krävs det en viss nivå på share of voice vilket kräver stora marknadsinvesteringar. Vi fortsätta på samma nivå under hela 2011 som under första kvartalet.

Bet365 ökade sina medieinvesteringar mest mellan första kvartalet förra året och i år, från 10 miljoner kronor brutto till 26 miljoner kronor brutto.

– Vi kommenterar inte Svenska Spel. Vi har haft en väldigt bra start på 2011 och fortsätter hålla ett högt medietryck framöver, säger bolagets marknadschef, Jörgen Sparredal.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

UnibetSvenska SpelBetsson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev