Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Vi ska ge varje kund bättre välbefinnande"

Publicerad: 28 April 2010, 07:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Bodil Eriksson kunde inte tacka nej till erbjudandet att skapa ett nytt varumärke på den nya apoteksmarknaden. Som vice vd på Apotek Hjärtat är största utmaningen att få apotekskunderna att bryta invanda mönster.


Apotek Hjärtat har redan etablerat sig som den mest igenkända av de nya apoteksaktörerna. Men fortfarande är det en lång bit kvar till statliga Apoteket, ett av de populäraste varumärkena i Sverige.

– Det stora förtroendet för Apoteket är bara en fördel. Konsumenterna ser Apoteket som en del av Vårdsverige. Samtidigt finns det mycket som kan bli bättre i de gamla apoteken, som inte alltid har det bästa kundmottagandet, säger Bodil Eriksson.

Apotek Hjärtat ska inte vara del av Vårdsverige. Det är en privat aktör, med individens välbefinnande som vision.

– Vi ska ge varje kund bättre hälsa och bättre välbefinnande. Vi har mer fokus på individen och kundens behov än statliga Apoteket.

Men Bodil Eriksson är noga med att Apotek Hjärtat ska förvalta och bygga vidare på det starka förtroende som statliga Apoteket har byggt upp hos svenska konsumenter. Kedjan ska ha ett farmaceutiskt perspektiv med medarbetare som kan ge råd om vård och hälsa.

Hon tror att den inställningen blir ett av sätten att särskilja de nya apoteksaktörerna från varandra. Några av de nya konkurrenterna ser sig först och främst som butiker, inte rådgivare. 

Är det viktigt att särskilja sig från de andra aktörerna?

– I början blir det nog svårt att differentiera sig. Men vi vill bli en av Sveriges ledande apotekskedjor, och därför är det viktigt med tydlig grafisk profil och kommunikation. Med tiden kommer det bli tydligt att aktörerna skiljer sig åt, och erbjuda olika saker.

Hur kommer kunderna agera på den nya marknaden? Väljer de sin favoritkedja eller går de till det apotek som ligger närmst?

– Konsumenterna har inarbetade vanor, men det ändras troligen i takt med att de olika apotekens egenskaper blir tydligare. Vi kommer med erbjudanden som ger kunderna anledning att bryta sina vanor. När man väl har gått utanför sina vanliga vägar och gillar det nya, tror jag att man börjar leta efter just den skylten.

Bodil Eriksson gick till Apotek Hjärtat efter nästan fem år som informationsdirektör på SCA. Innan dess var hon bland annat varit informationsansvarig på Axfood, Volvo Personvagnar och Folksam. Hon har jobbat med kommunikation under hela sin karriär. Första informationschefstjänsten fick hon redan som 24-åring, på Nynäs.

– Jag brinner för kommunikation. Det är smörjmedlet i ledarskap och det bästa styrinstrumentet för att få organisationen att fokusera på rätt saker, och för att få med både medarbetare och kunder på vad du vill skapa.

När man ska starta ett nytt varumärke på en avreglerad apoteksmarknad är kommunikationen av största betydelse för affären, fortsätter hon.

– Kommunikationen är en oerhört stor del av kunderbjudandet. Allt handlar om hur vi bemöter kunderna och bygger förtroende, och hur vi förmedlar kunskapen hos våra medarbetare. Vad har det för betydelse att vi sitter på en massa kunskap, om vi inte lyckas föra ut den till kunderna.

Bodil Eriksson

Yrke: Vice vd på Apoteket Hjärtat med ansvar för varumärkesfrågor.

Ålder: 46 år.

Familj: Två barn.

Bor: Kungsholmen i Stockholm och Österlen i Skåne.

Bakgrund: Språkstudier i Sverige, handelsutbildning utomlands, pr och kommunikation på Berghs.  

Intressen: Trädgård och matlagning.

Hemlig talang: Fickparkering. Har gått modistutbildning.

Favoritapoteksprodukt: ”Locobase Repair för torr vinterhy, och Resorb.”

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.