Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Vi ska gå förbi DN"

Publicerad: 24 November 2010, 06:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Metro slaktar riksupplagan och fortsätter att flytta tidningar från mindre orter till storstadsregionerna – ett drag som ska ta Metro förbi DN i Stockholm nästa år.


Svenska Metro rör om i distributionsgrytan ännu en gång med start nästa år. Metro stärker nettoupplagan i storstadsregionerna och lägger ned riksupplagan. De mindre städerna i Västsverige får istället Metro Göteborg, orter med riksupplaga i Mälardalen får nya editionen Metro Mälardalen.

Förändringarna ska öka den totala nettoupplagan och ta Metro närmare sitt långsiktiga mål – en räckvidd på minst 40 procent i storstadsregionerna.

– Om vi jobbar intensivt med upplagan i storstäderna hela nästa år så borde vi komma närmare 40 procents räckvidd i Stockholm och passera DN i slutet på nästa år, säger Andreas Ohlson, vd på Metro Sverige.

Strategin att flytta upplagan från mindre orter till storstäder inleddes 2009. Då försvann Metros riksupplaga i 13 orter, samtidigt som bolaget satsade på att få ut betydligt fler tidningar i 17 större orter, med fokus på storstäderna. Förändringen syntes inte i TS-statistiken för 2009, där Stockholmsupplagan ökade med någon procent och övriga storstäder backade marginellt.

– Vår erfarenhet är att de sista läsarna är svårast att nå. Det är svårare att bygga räckvidd från 37 procent än från noll och därför tar det längre tid och kräver mer tålamod, säger Andreas Ohlson.

Enligt Metro har nettoupplagan växt med 5–9 procent hittills i år och i senaste Orvesto ökade räckvidden rejält i Göteborg. Läsandet steg även något i Skåne, medan det stod och stampade i Stockholm. Om allt går enligt plan ska detta alltså förändras nästa år. Totalupplagan ska däremot vara kvar på ungefär samma nivå nästa år.

Andreas Ohlson är inte orolig för att tappa nationella annonsörer.

– Detta är en strategi som är driven av efterfrågan. Det har aldrig funnits några annonsörer som har valt Metro för att vi är starka utanför storstäderna. Vi erbjuder rikstäckning genom annonspaketet D2D, där Aftonbladet ingår.

Svenska Metros omsättning har ökat med 16 procent till och med tredje kvartalet och vinsten är än så länge 61 miljoner kronor.

– Vinsten i Q4 förra året var 36 miljoner kronor, så om tillväxten håller i sig kommer vi enkelt att passera 100 miljoner i vinst i år. Vinstmarginalen landar då runt 18 procent, vilket är bäst i klassen jämfört med Sveriges största dagstidningar.

(Klicka på räckviddsbilden i högerspalten för en större bild.)

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.