Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Vi måste jobba tajtare"

Publicerad: 14 April 2010, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:54

A-com har lämnat ett tufft 2009 bakom sig. Nya vd:n Mats Ohlsson har precis kommit på plats. Uppdraget är att vända skutan.


Det oberoende marknadsföringsnätverket A-com gick från en vinst på 6 miljoner kronor 2008 till en förlust på 251 miljoner kronor i fjol. I portföljen ligger nio bolag, däribland Differ, Trackster, NMA och Tank Y&R. Fjolårets usla resultat förklaras främst av upptagna förluster på nära 200 miljoner kronor vid försäljningen av den norska verksamheten. Resultatet drogs också ned av försäljningen av Bizkit Wisely och förluster hos dotterbolaget Nerell More Wunderman.

– Man kan konstatera att A-com har blivit mycket mindre, men nu har vi nio utvecklingsbara bolag som tillsammans ska bli bättre, större och lönsammare, säger Mats Ohlsson och fortsätter:

– Vi ger inga prognoser för i år, men vi måste tjäna mycket mer pengar genom högre intäkter och lägre kostnader.

A-com har tyngts av för stora overhead-kostnader. Förre vd:n Fredrik Sandelin fick för ett år sedan uppdraget att spara drygt 20 miljoner på tre år. Mats Ohlsson har tagit över jakten på kostnader.

– Kostnadsjakten finns i min ryggmärg. Mycket har gjorts redan, men det finns mer vi kan spara på. Vi kan effektivisera den centrala organisationen och se över lokalsituationen. Jag sade till exempel upp ett våningsplan häromdagen.

Blir det fler uppsägningar?– Nej. Tio medarbetare fick gå tidigare i år. Nu är vi sex personer centralt och 130 totalt.

Varför tog du jobbet?

– Jag har erfarenhet från byråer och bolag som liknar A-coms portfölj. Det är ofta i mindre bolag som de stora talangerna finns. Ett nätverk kan sedan bidra med lite coaching och möjlighet att dela kunskap och kostnader – samtidigt som de kan behålla entreprenörsandan.

Hur ska du vända A-coms situation?

– Bolagen måste jobba tajtare ihop. Jag har infört ett forum för ledarna som ses ofta. Vi ökar samarbetet gentemot kunderna och har börjat sätta ihop arbetsgrupper från flera av bolagen.

Vissa bolag kan komma att flytta ihop på sikt för att närma sig varandra mer, men det finns inga planer på sammanslagningar. A-com ser även över nätverkets totala erbjudande och hur bolagen matchar det.

– Visst kan det bli tal om uppköp, men vi har inget konkret. Däremot kommer vi inte att satsa på någon ny nordisk verksamhet.

Mats Ohlsson planerar också att förstärka den digitala kompetensen i nätverket och komplettera den med nyanställningar. Han har själv hjärtat i den digitala världen. Han har grundat bolag som Projector och Reference Interactive och var vd på Perfect Fools före tiden på Grow.

– Det digitala spåret är min röda tråd sedan -92 då det hette multimedia. Det roliga är att pionjärandan består och att branschen fortfarande bara är i sin linda.

Namn: Mats Ohlsson

Ålder: 44 år

Familj: gift och 7-årig dotter

Bor: Skåne och Stockholm, veckopendlar.

Bakgrund i urval: grundade Projector -92, grundade Reference Interactive, vd på Perfect Fools, digitalt ansvarig på Grow.

Aktuell: vd på A-com från 1 mars.

Hemlig talang: duktig skateboardåkare.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.