Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Vi måste bli mer attraktiva"

Publicerad: 17 Augusti 2011, 08:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Försvarsmakten lovar bot och bättring, men försvarar sin omstridda mediebyråupphandling. "Vi kanske måste bli mer attraktiva som kund", säger Eva Regnér, kommunikationsstrateg på myndigheten.


Hon hävdar att Försvarsmakten vidtagit en rad åtgärder sedan det uppdagats att Carat fått uppdrag genom otillåtna direktupphandlingar.

– Vi har gjort en massa saker. Innan vi gör en beställning av en kampanj har vi säkerställt att vi kontaktat upphandlingsenheten först. Vi försöker få bättre koll på hela den här processen. Dessutom har upphandlingsenheten bildat en grupp som bara jobbar med informationsenheten.

Varför blev det så här?

– Vi har gjort fel under en lång tid, det är inget att sticka under stol med. Men det är ointressant att skylla på någon.

Ni är en stor och prestigefull annonsör. Varför är inte fler mediebyråer intresserade av era upphandlingar?

– Även om vi är en stor aktör på marknaden så kanske vi inte är en attraktiv kund. Det är inte självklart att man vet vad vi gör. Kunskapen om försvarsmaktens uppdrag är ganska låg, det är ju bland annat det vi försöker ändra på nu med vårt nya koncept.

Okej, så det är inte för att ni ställer för detaljerade krav?

– Vi upplever inte att vi har en mer detaljerad specifikation än andra. Om man tittar på mediebyrå så var det plannerkompetensen som var viktig.

Det var ju bara två byråer som uppfyllde kraven, inklusive Carat. Många tycker att kraven på byråns organisation låg lite väl nära hur Carat är uppbyggt.

– Ja, jag vet inte vad jag ska säga om det. Det var två som passerade målsnöret, så uppenbarligen fanns det i alla fall två byråer som var uppbyggda så.

Kommer ni att arbeta för att bli mer attraktiva som kund?

– Absolut, vi vill ju ha många som svarar på våra upphandlingar. Nu skrev vi avtal med tre reklambyråer för att inte fastna i ett synsätt. Ju mer synliga vi blir, desto mer intressanta som kund blir vi. Sedan behöver vi nog berätta på helt andra sätt om vad vi gör, inte bara genom köpt reklam.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.