Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Vi kan inte jobba gratis"

Publicerad: 2 Mars 2011, 09:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Mediebyråerna har tröttnat på att jobba gratis åt auditörerna. "Vi kommer att börja ta betalt i högre utsträckning", säger Daniel Collin, vd på MEC.


Den spända relationen mellan mediebyråerna och auditörerna verkar inte lägga sig.

Mediebyråerna säger visserligen att de välkomnar auditörer, en marknad som växer så det knakar – men har samtidigt tröttnat på att gratisarbeta.

– Vi kan inte jobba gratis med att förse auditföretagen med data, vi får hitta ett sätt för att ta till vara på det här, säger Daniel Collin, vd på MEC.

Branschorganisationerna är medvetna om problemet. När Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer tog fram ett nytt samsynsdokument i början av 2011 kände man sig tvingade att ta med rekommendationer för hur det löpande arbetet mellan mediebyråer och auditörer bör se ut.

”Auditering innebär merarbete för mediebyrån, detta bör annonsören vara väl medveten om. Hur mycket varierar mellan tjänsternas omfattning och auditföretagens sätt att arbeta... Arbetet som uppstår hos mediebyrån i samband med auditering ska inte betraktas ingå i mediebyråns normala arbetsuppgifter, om inte annat avtalats. Ersättningen bör vara baserad på nedlagd tid enligt överenskommelse mellan annonsör och byrå”, skriver man i rekommendationerna.

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, säger att tillägget gjordes ”på förekommen anledning”.

Men enligt Urban Hilding, vd på IUM, är det sällan rekommendationerna följs.

Ett alternativ är att byråerna får ersättning i reda pengar för sitt arbete. Annars måste arbetet effektiviseras, menar han.

– Fler och fler avtal är timbaserade och detta handlar om timmar vi lägger ned. Antingen får man räkna med alla timmar som det tar att göra detta arbete eller så får man komma överens om vad som är ett rimligt antal timmar att lägga på detta, säger han.

Anders Forssten, marknadschef på Max och medlem I Annonsörskommittén, säger att dokumentet innehåller rekommendationer – inte regler.

– Vi har ingen insyn i avtalen. Rekommendationerna tar upp eventuella frågeställningar som man bör gå igenom innan man skriver avtal.

Patrik Riese, styrelseordförande för Sveriges Annonsörer, fyller i:

– Med det nya samsynsdokumentet som grund kommer vi dock givetvis att propagera för att våra medlemmar följer alla dess rekommendationer, även de som gäller auditering.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.