Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

”Vi jagar inte OTW, utan reklambyråerna”

Publicerad: 8 Maj 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:22

1999 var han en av sex medarbetare när han kom in som nybakad reporter. 13 år senare hade antalet anställda ökat till 60 – och omsättningen till mer än 100 miljoner kronor – när Spoon lade ett bud på Tidningskompaniet.


Ämnen i artikeln:

TidningskompanietSpoon

Gång på gång upprepar Peter Mohlin sitt mantra – att det är ”annonsörerna som är de nya mediehusen”.

– Och det är vi som ska hjälpa dem, vi ska bli Sveriges ledande byrå för content marketing, säger han.

Klädd i svart manchesterkostym och rutig skjorta tar Peter Mohlin emot i Tidningskompaniets labyrintliknande lokaler på Kungstorget i centrala Göteborg – samma lokaler som byrån sutti­t i sedan starten.

– Vi har slagit ut väggar efter hand som vi vuxit, det är därför det ser ut som det gör, säger Peter Mohlin, som numera är vice vd för Spoon.

Karriärvalet var långt ifrån självklart.

– Jag hade ett vick på GT, och var ute på nåt mord i Bergsjön när de ringde och frågade om jag ville ha jobb på Tidningskompaniet.

Då var det i princip en ren layoutbyrå, som precis hade börjat att även producera innehåll för kundtidningar.

– Jag var faktiskt andrahandsvalet, jag vet att de ville ha en kvinna egentligen.

Mycket har förändrats sedan dess – både för Tidningskompaniet och resten av branschen.

Bara det senaste året, mellan 2010 och 2011, ökade kundtidningsbranschens omsättning från 580 miljoner kronor till 640 miljoner kronor, enligt IRM. Samtidigt omsätter branschorganisationen Sveriges uppdragspublicisters 24 medlemmar drygt 1 miljard kronor.

– När jag började kollade man i princip lite hastigt på marknadschefens plan, och så kastade man den och sa ”skit i det, nu gör vi tidning”.

– Det var förstås inte hållbart. Vi måste göra produkter som både kan förflytta varumärken, skapa affärer – och vara lika attraktiva som betalda tidningar, med riktigt bra journalistik.

På whiteboards längs väggarna i Tidningskompaniets lokaler finns skisser för kommande webb-tv-inslag, appar och sajter.

Från att ha varit ett rent kundtidningsförlag producerar Tidningskompaniet och Spoon nu innehåll på en rad plattformar.

– Vår tid är verkligen nu, det är nu det händer.

Hur menar du då?

– Varför ska man avbryta medie­konsumtion med kommersiella budskap när man kan vara det kommersiella budskapet? Det känns ganska oskönt. Reklam klingar dåligt, folk i allmänhet gillar inte reklam.

– Det var för tre, fyra år sen som jag upplevde att de stora annonsörerna på allvar började ta det här till sig.

Peter Mohlin märker också att det är avsevärt mycket lättare att rekrytera personal i dag.

– Det är överlägset mycket enklare. Men vi söker inte dem som drivs av ett socialt patos, vi letar efter bra berättare.

Vilka ser ni som era huvudkonkurrenter?

– Det är reklambyråernas pengar vi jagar, snarare än Appelbergs och OTW:s. Vi märker att det blir lättare och lättare att få tillgång till ledande personer på marknadsavdelningarna.

Tidningskompaniet har bland annat prisats för sitt magasin ”Fixa själv”, som de producerar för Clas Ohlson.

Peter Mohlin menar att det är ett bra exempel på att stora annonsörer blir egna medie­hus.

– Ett annat är Volvo lastvagnar, de har kundtidning, Youtube-kanal, en sajt, närvaro i sociala medier och fungerar i princip som en nyhetsbyrå för sådant som rör lastbilar, säger han, och fortsätter:

– När en ny lastbilsmodell släpps så kan vi blåsa ut det med 16 sidor special i tidningen, webb-tv, med mera. Det säger bara ”bang” i branschen.

Traditionella medier som Aftonbladet har fått kritik för partnersajter som liknar redaktionellt innehåll – hur ser du på er trovärdighet?

– För mig handlar det om att vara transparent. Det tycker jag inte att Aftonbladet alltid är, som till exempel med Viktklubb. Om Aftonbladet skulle tillverka bilar, hur skulle man då förhålla sig till deras motorjournalistik?

Det var i mars i år som affären med Bonniers Spoon offentliggjordes. Peter Mohlin, som var största ägare med en andel på 45 procent, vill dock inte avslöja hur mycket han fick.

– Jag får inte göra det. Men, jag är mycket nöjd.

Hur har du firat?

– Det kanske är konstigt, men jag har inte hunnit fira, faktiskt.

– Drivkraften för mig har aldrig varit att tjäna pengar, utan att bygga företag. Det har jag haft med mig ända sedan jag satte upp revyer när jag gick på gymnasiet hemma i Åmål. Det handlar om lust, och jag känner mig hungrigare än någonsin.

Det sammanslagna bolaget har nu runt 120 medarbetare och kommer i år att omsätta cirka 200 miljoner kronor. Tidningskompaniet hade förra året en omsättning på 103 miljoner, och ett rörelseresultat på 17 miljoner.

Peter Mohlin

Ålder: 36

Bor: I bostadsrätt i Linnéstan i Göteborg

Kör: Volvo XC60

Familj: Hustrun Anna och dottern Märta, 1,5 år

Dold talang: Har en tidigare karriär som revyartist

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

TidningskompanietSpoon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.