Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Vi har nått nya publikgrupper"

Publicerad: 2 Februari 2011, 10:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

SVT:s frammarsch i fjol vände den nedåtgående trenden för Sveriges största kanaler.


De kommersiella kanalerna inom ”big five” har ingen anledning att fira. Det var SVT:s flaggskepp SVT1 som ensam satte stopp för småkanalernas knaprande på jättarna. TV3, TV4 och Kanal 5 tappade tittartidsandelar i fjol, framför allt bland yngre tittare. SVT2 backade också, men betydligt mindre bland unga. Även SVT:s nischkanaler tog för sig.

– Det var ett riktigt bra år. Jag är nog gladast över att vi har nått lite nya publikgrupper genom att hitta nya titlar som ”Ung och bortskämd”, ”Landet brunsås”, ”Starke man” och ”Millennium” samtidigt som vi har moderniserat klassiska titlar som ”På spåret” och ”Plus”, säger Annie Wegelius, programdirektör för allmän-tv, och fortsätter:

– Vi har gjort det utan att rubba balansen med samhällsnytta, nyheter och drama som också har gått bra. Även webben med webbspecifika program som ”Rebecka och Fiona” har gått väldigt bra. Där når vi en svårflirtat yngre publik som inte nås med broadcast.

Vad är din analys av att flera mindre kanaler backade ifjol?

– Övrig tv verkar ha nått sin peak. Vi ser också att det är svårt att driva nischkanaler utanför de stora husen. Behovet att ha en kanal som är bred för att marknadsföra nischkanalerna har ökat.

Vad är er nischkanal-strategi?

– Redan 2007 bestämde vi oss för att inte expandera genom att hacka upp vårt innehåll i nischkanaler utan för att istället föra över resurser från broadcast-världen till ondemand. De kommersiella bolagens nischkanaler kan lätt bli lönsamma eftersom de nästan inte innehåller eget material, medan vår uppgift är att producera svenska program.

Vad betyder nischkanalernas avmattning för er?

– Dagens utveckling är rolig eftersom den visar att det är kvalitet som vinner och den ser vi ofta i de större kanalerna. Tittar du på grejer som har funkat väldigt bra för till exempel TV4 så är det ”Solsidan” och ”Så mycket bättre”. Det är stimulerande med konkurrens. Vi försöker ta en roll där vi driver på kvaliteten och ibland lyckas vi.

Tror du att ni fortsätter att öka tittandet i år?

– Man får tänka på att 2010 var ett stort evenemangsår även om jag tror att vi skulle ha ökat även utan det. Jag tror inte på samma ökning i år, men vi har en enormt stor förbättringspotential hos aktiva människor mitt i livet. Där kan vi bli mer relevanta.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.