Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

”Vi har en gigantisk utmaning”

Publicerad: 18 mars 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43

Mediekompaniet ska bland annat satsa på RTB och en vidareutveckling av MK Målgrupp under 2014. Dessutom kan webb-tv komma att adderas till paketet.


Mediekompaniet har sedan bolaget bildades för fyra år sedan haft en offensiv satsning på affärsutveckling. 2014 är inget undantag.

– Vi har en gigantisk utmaning i vår struktur eftersom vi har så många ägare. Det gör att utvecklingen tar lite längre tid för oss och gör att vi behöver ligga ännu mer i framkant för att vara i takt med marknaden, säger Martin Irborg, försäljningsdirektör på Mediekompaniet.

Förra året stod de nyutvecklade produkterna och tjänsterna för en intäkt på 31,5 miljoner kronor. 2012 var motsvarande siffra 9,7 miljoner kronor.

– Vårt fokus är alltid att arbeta med en hög kundanpassning av våra erbjudanden. Nu har vi fått upp farten och vi ser att vårt arbete genererar pengar.

Målet för i år är att slå förra årets intäkter.

Först ut av årets nyheter är ett nytt takeover-koncept för Mediekompaniets samtliga sajter, drygt 50 stycken, som är anpassat efter att sajterna är olika uppbyggda.

När det gäller den övriga desktop-utvecklingen står även automatiserad handel för dörren.

– Där har vi precis börjat testa. Vi överväger vilken plattform vi ska använda, just nu testar vi en befintlig DSP, men vi kan också ta fram en egen.

Även digital utomhus och webb-tv ligger i utvecklingsplanerna för Mediekompaniet under 2014.

– Än så länge kan jag säga att vi tittar på rörligt, men mer kan jag inte säga.

I år blir det även en vidareutveckling av advertorials för både desktop och mobilen, och när det gäller ibladningen får annonsörerna exempelvis möjlighet att använda så kallade memosticks – klistermärken som kan sättas fast på tidningssidorna.

Dessutom vidareutvecklar Mediekompaniet förra årets stora satsning MK Målgrupp, som bygger på big data.

I MK Målgrupp matchas data från Orvesto Konsument och Orvesto Internet med Mediekompaniets trafik. På så sätt hittas tvillingar som säljs in till annonsörerna.

Nytt för i år blir ”audience radar”. En cookie sätts på annonsörens sajt, vilket ger en bild av hur målgruppen ser ut. Inom MK Målgrupp hittas sedan matchningar som kommunikationen riktas till.

– Det tar retargeting till nya höjder och ska rullas ut under året. Jag skulle gissa under det första halvåret, säger Martin Irborg.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News