Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Vi gör ett storslaget omtag”

Publicerad: 4 december 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

Antimobbningsorganisationen Friends var nere för räkning. 2012 blev året då det vände på allvar och i dag är Friends populärare än någonsin.


För bara några få år sedan var Friends trovärdighet nere i botten.

Skolverket påstod att det inte fanns något bevis för att antimobbningsarbetet i skolorna gav effekt, och många drog tillbaka sitt stöd till organisationen.

Friends ryckte upp sig, skaffade belägg för att arbetet ger effekt, och rekryterade nya generalsekreteraren Lars Arrhenius – en auktoritet i skolvärlden.

2012 blev året då det vände på allvar.

I dag ligger varumärkeskännedomen på 90 procent, en ökning från 78 procent förra året. Flera nya sponsorer har tillkommit, Andreas Drufva har utsetts till en av Sveriges bästa marknadschefer, och organisationen har nominerats till en 100-wattare för lång varumärkesvård tillsammans med Lowe Brindfors.

– Nu längtar skolorna efter oss. Det är fantastiskt att vi kunnat genomföra detta med så små resurser, säger Andreas Drufva.

Mycket av årets framgångar kan Friends tacka långvariga sponsorn Swedbank för.

Banken är huvudsponsor till Sveriges nya nationalarena i Solna, men meddelade i mars i år att man skänker bort namnet på arenan till Friends. Ett unikt sponsringsupplägg som fick uppmärksamhet långt utanför Sverige­s gränser, och som gett Friends enormt mycket positiv uppmärksamhet under hösten.

– Vi hade diskuterat med Swedbank i två år, men avtalet skrevs under några minuter innan det blev offentligt, säger Andreas Drufva.

Zlatans målfest under invigningsmatchen mot England i november blev en smakstart för Friends Arena, men Andreas Drufva är väl medveten om att det även finns risker med att förknippas med AIK:s hemmaarena där Stockholms fotbollslag drabbar samman med jämna mellanrum.

– Det finns avigsidor inom idrotten, som inom alla områden, och vårt namn förpliktigar. Där det finns problem med mobbning och kränkningar ska vi finnas. Samtidigt kan vi inte väntas ta ansvar för allt som händer.

Friends samarbetar med svenska skolor och hjälper till såväl med att förebygga mobbning och kränkningar, som med råd i akuta situationer.

Pengarna kommer främst från företagssamarbeten. Friends sponsras sedan länge av Swedbank och Postkodlotteriet. Telia hoppade av för ett år sedan, men i år har en rad nya sponsorer tillkommit – bland andra Toyota, Seven Eleven och Choice Hotels.

Organisationen, som fyller 15 år i år, har från start samarbetat med Lowe Brindfors som jobbar pro bono med varumärkesplattform och reklamkampanjer.

Kommunikationsbudgeten på blygsamma 1 miljon kronor används till produktion, webb­annonser och ett årligt event på Skansen. För reklamkampanjerna förlitar sig Friends på gratis utrymme i främst MTG:s och SBS kanaler och hos Göteborgs-Posten.

– Därför försöker vi göra kampanjer som gör stort avtryck och ger pr-värde, säger Andreas Drufva.

Under hösten har två olika kampanjer orsakat rabalder. Facebook stoppade Friends mobbningssimulator för att den var för lik en riktig Facebook-sida, och många nyhetssajter vägrade att publicera en banner fylld med grova glåpord.

– I slutändan har vi nog haft nytta av de stoppade kampanjerna eftersom de fick så stor uppmärksamhet och ledde folk till vår sajt, säger Andreas Drufva.

Oftast är dock tonen i reklamen betydligt mer positiv. Huvudbudskapet är att alla kan göra något för att förebygga mobbning.

– Det kan vara något så enkelt som att säga hej till en skolkamrat eller kollega som andra inte brukar bry sig om.

Stärkta av framgångarna 2012 jobbar Friends och Lowe Brindfors nu med ett nytt kommunikationskoncept som lanseras nästa år.

– Vi gör ett storslaget omtag inför nästa 15 år och tittar på hur vi ska använda arenan, vårt varumärke och våra samarbetspartners framöver, säger Andreas Drufva.

Det här är Friends

Grundades 1997 av Sara Damber, i dag styrelse­ordförande.

Hjälper skolor med att hindra och förebygga mobbning, kränkningar och diskriminering.

Lobbar för att göra antimobbningsarbete till obligatoriskt ämne i lärar­utbildningen, i dag är det en frivillig kurs.

Omsätter 24 miljoner kronor. Pengarna kommer från företagssamarbeten, stöd från skolor och en privatinsamling som är under uppbyggnad. I dag finns omkring 1 000 privatdonatorer.

News Pilot

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.