Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Vi förstår barnen bättre"

Publicerad: 8 Mars 2011, 09:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Med nyttigare mat, färggladare förpackningar och digital pr rör brittiska Ella’s Kitchen om i svenska barnmatshyllor. Målet är att ta en femtedel av marknaden inom fem år. "Vi förstår barnen bättre än konkurrenterna", säger grundaren Paul Lindley.


Svenska föräldrar köpte barnmat för omkring 500 miljoner kronor förra året.

Marknaden växer, men inte för att fler väljer köpt barnmat utan för att föräldrarna är redo att betala mer för maten.

– Det finns en tydlig trend mot mer naturliga, och dyrare, produkter. Föräldrarna vill ha koll på vad de ger till sina barn, säger Peter Sancho, marknadschef på marknadsledaren Semper.

Det är en anledning till att utmanaren Ellas Kitchen nu ökar takten på den svenska marknaden.

Sedan intåget för två år sedan har det brittiska barnmatsmärket, grundat av förra Nickelodeon-chefen i Storbritannien, Paul Lindley, tagit 6 procent av den svenska barnmatsmarknaden. Målet är att nå 20 procent senast 2014.

Strategin är att sticka ut från konkurrenterna, med hälsosam och ekologisk mat förpackad i färglada påsar som barnen själva kan äta ur.

– Andra märken vänder sig enbart till föräldrarna, vi pratar med barn och föräldrar samtidigt. Barn gör sina egna val redan från tidig ålder, säger Paul Lindley.

Ellas Kitchen gör ingen reklam i Sverige utan lägger kraften på butikerna och på pr, framför allt i digitala och sociala medier med fokusgrupper och smakprover till tongivande mammabloggare.

– Det spelar mer roll vad mammorna säger till varandra än vad vi säger till dem, säger Paul Lindley.

Även konkurrenterna har skiftat fokus från traditionella medier till ickeköpta kanaler. Hipp kommer inte att köpa något reklamutrymme alls i år.

– Vi har tidigare gjort stora dr-utskick men nu satsar vi enbart på sociala medier och vår egen sajt. Det ger mer för pengarna och större nytta för föräldrarna, säger produktchefen Julia Kronlund.

Marknadsledaren Semper ökar mediebudgeten i år för att möta konkurrensen, och den digitala delen får allt större utrymme.

Företaget samarbetar sedan några år med Familjeliv.se och inleder snart sin första större satsning på Facebook.

– Vi har gått från en tydlig ambition att driva trafik till vår egen sajt till att prata med konsumenterna där de själva befinner sig, säger marknadschefen Anders Sancho.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.