Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Vi bygger en helt ny affärsmodell”

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

På mindre än ett halvår har svenska Newstag nått tittare i 225 länder.Omkring 10 miljoner klipp har startas på sajten den senaste månaden.– Vi bygger en ny affärsmodell för nyhetscontent, säger grundaren Henrik Eklund.


På sajten finns nyhets-klipp från en lång rad tv-bolag, och användaren kan själv skräddarsy sitt flöde.

– Vi har avtal på plats med alla de största nyhetsbolagen i världen, Bloomberg, CCTV, Russia Today..., säger Henrik Eklund, tidigare digital distributionschef på Associated Press.

Tillsammans med Camilla Dahlin-Andersson har han grundat Newstag.

– Vi såg ju att intresset för nyheter är starkt, men att affärsmodellen faller isär. Därför började vi lägga ett nytt pussel, för att hitta en ny affärsmodell.

Klara samarbetspartners är hittills Telia, SEB, Ericsson och Volvo.

– Vi har 3–5 sekunders sponsringsplattor, istället för pre-rolls, säger Henrik Eklund.

Fem procent av omsättningen ska gå till välgörande ändamål, användarna samlar poäng genom att titta på och dela nyhetsklipp.

– Poängen växlas sen till pengar, och användarna får själv välja relevanta bistånds- eller forskningsprojekt som de vill stötta, säger Camilla Dahlin-Andersson.

Henrik Eklund:

– Och det öppnar ju också möjligheter för annonsörer. Vill jag ge pengar till Childhood foundation så kan ju exempelvis Telia möta mig där, och säga ”tack, Henrik, vi stödjer också Childhood, vi fördubblar din insättning”.

Newstag lanserades i beta­version i juni i år, och har nu användare i 225 länder.

– Vi är redan i dag världens största videonätverk för professionellt producerade nyheter. Vi har kanaler och användare från alla länder i världen utom Nordkorea, säger Henrik Eklund, och fortsätter:

– Det som är intressant är också att mer än 50 procent av våra tittare är under 34 år, det är ju en grupp som normalt sett är ganska svår att nå, säger Henrik Eklund.

Vilka är de största utmaningarna framöver som du ser?

– Kampen om människors tid, att sätta ett nytt beteende hos folk, det är svårt.

– Språket är ju en annan utmaning, vi förmedlar nyheter på en väldigt massa olika språk som många kanske inte förstår. Nästa steg är att bygga system för att hantera de extrema mängderna data vi har.

I förra veckan utsågs Newstag till tredje bästa nyhetssajt när Asian digital media awards delades ut, efter ettan Singapore press holding och tvåan Business weekly.

– Vi är naturligtvis oerhört stolta över utnämningen, och vi tror att Newstags affärmodell kan lösa många av de utmaningar som dagens medieindustri brottas med, säger Camilla Dahlin-Andersson.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.