Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Vi blir ett dynamiskt medium”

Publicerad: 17 Mars 2011, 12:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

William Eccelshare, högsta chef i Clear Channel International, har all anledning att fira. Under 2010 ökade utomhusbolaget vinsten med 63 procent. För Dagens Media berättar han om framtiden.


Ämnen i artikeln:

Clear Channel

När William Eccelshare kom till Clear Channel för två år sedan gick företaget genom en tuff period. I Sverige blev förlusten för 2008 över 1 miljon kronor, samtidigt som 15 anställda tvingades gå.

I andra länder var läget än värre och Clear Channel tvingades dra hårt i svångremmen. När nu det värsta ser ut att vara över blickar William Eccelshare istället framåt – mot en digital värld och fler marknadsandelar.

– Innovation är viktigt i vår industri och vi ser stora möjligheter i den digitala utomhusreklamen. Samtidigt arbetar vi också för att hela marknaden för utomhusreklam ska växa.

Hur kommer det digitala påverka utomhusreklamen?

– Ett exempel är de interaktiva skärmarna som gör att vi kommer kunna sälja samma annonsutrymme till flera annonsörer under olika tidpunkter på dygnet. Från att ha varit ett statiskt medium blir vi istället dynamiska.

Varför har vi inte kommit längre inom det digitala i Sverige?

– Jag säger det här på ett positivt sätt, men Sverige verkar vara lite försiktigt och ha en konservativ approach. Eftersom det inte varit någon kris här på samma sätt har ni inte tvingats förändras, säger han och fortsätter:

– Vi har exempelvis mer digitaliserad utomhusreklam i Finland. Varför det är så vet jag faktiskt inte.

Clear Channel International finns i 24 länder, finns det något att lära av Sverige?

– Absolut. Ett bra exempel på det är hur ni bygger ett bra förhållande till politikerna. Att utveckla infrastrukturen tillsammans med de folkvalda är något som svenskarna gör bättre än många andra.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Clear Channel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.