Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Vi bibehåller vinstnivån”

Publicerad: 27 Augusti 2009, 07:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Direktreklamen tar andelar i lågkonjunkturen. Men nya kanaler ställer höga krav på byråerna.


Kaplan RM är tillsammans med MRM Starsky överlägset störst av direkt- och relationsmarknadsföringsbyråerna i Dagens Medias sammanställning, sett till omsättningen. Trots detta för byrån en relativt anonym tillvaro.

–  Kaplan har varit årets doldis i 22 år, men det blir det ändring på nu. Vi kommer att jobba mycket mer utåtriktat och positionera oss bättre, säger Amanda Undin, som nyligen tillträdde som vd.

Kaplan gjorde också det högsta rörelseresultatet, 8,5 miljoner kronor, under 2008. Bolagets brutna räkenskapsår gör att finanskrisens chockverkningar under senhösten inte syns i bokslutet. Amanda Undin säger dock att byrån växt med fyra medarbetare sedan dess.

– Vi kommer att bibehålla vinstnivån. Framför allt har vi breddat vårt erbjudande.

Amanda Undins gamla byrå Trackster vill inte släppa ifrån sig några siffror för 2008, med hänvisning till att byrån ingår i koncernen A-com.

Vd:n Susanne Preber Alm säger dock att Trackster rider ut lågkonjunkturen utan nedskärningar.

– Vi kör på i den kostym som vi har men tar inga förhastade beslut.

Ogilvy One hade ett tungt 2008 och gjorde ett rörelseresultat på minus 6,8 miljoner. Ogilvy har sedan dess tvingats till nedskärningar.

Både adresserad och oadresserad har klarat krisen bättre än reklammarknaden som helhet. Totalmarknaden backade med 14,3 procent under det första kvartalet 2009, enligt IRM. Nedgången för oadresserad direktreklam stannade på 13,1 procent och adresserad  tog ordentligt med andelar då nedgången bara blev 4,7 procent.

Samtidigt ställs nya krav på byråerna då brevlådan stängs för reklam i allt högre utsträckning. I Stockholm säger så många som två av fem nej tack till reklam.

Amanda Undin säger att de byråer som bäst behärskar relationsbyggande marknadsföring oavsett kanal, speciellt i digital form, kommer att stå sig väl trots konjunkturen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.