Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

”Vi behöver bli bättre beställare”

Helena Degerman, digital kommunikationsstrateg på Skellefteå Kraft.

UPPDATERAD. Djupare kunskap i mobil marknadsföring blir allt viktigare. Tre deltagare på Dagens Medias och Edlegios kurs i just mobil marknadsföring vittnar om vad de har lärt sig.


Publicerad 2018-06-18 08:42
Uppdaterad 2018-09-07 12:55

Ämnen i artikeln:

Erik Modig

Dela artikeln:

Sofie Richter, marknadschef på Norrgavel, Helena Degerman, digital kommunikationsstrateg på Skellefteå Kraft och Emma Gullström, social media manager på Alma Talent, gick alla Dagens Medias och Edlegios kurs i mobil marknadsföring i våras.

När kursen gick stod Norrgavel precis i begrepp att lansera sin e-handel.

– Med e-handel blir mobilen som kanal väldigt aktuell. Vi kände att vi behövde bli bättre beställare och få bättre insikt i vilka krav vi kan ställa, säger Sofie Richter.

Kursen är en blandning av fysiska träffar och webinarier.

– Jag tycker att det funkade väldigt bra, speciellt när man jobbar samtidigt. Det är skönt att kunna göra uppgifterna i sin egen takt. Samtidigt gjorde webinarierna att det sedan var lättare att få igång en bra diskussion vid träffarna, eftersom vi hade en gemensam referensram.

Helena Degerman ser framför allt nyttan med kursinnehållet om den så kallade påverkansmatrisen, eller kundresan.

– Att lära sig att förstå kunden och vad den behöver i de olika positionerna är jätteviktigt. Jag tycker också det var väldigt bra att tvingas tänka bort från desktop och verkligen fokusera på var kunden befinner sig. Kursen gav en bra sammanfattning över alla delar man måste tänka på för att skapa en bra mobil strategi, säger hon.

Varför valde du att gå kursen?

– Jag jobbar mycket med digital kommunikation och allt flyttar ju till mobilen. Det är mer och mer sällan som folk sitter vid datorn så vi måste ha fokus på vad som händer i mobilen och hur man når ut.

Även Emma Gullström poängterar att mobilen blivit allt viktigare.

– Då var denna kurs ett perfekt verktyg för att boosta mina kunskaper om hur man ska tänka när det kommer till mobil marknadsföring, säger hon.

Vad har du lärt dig?

– Mycket, det jag tyckte var mest intressant och som förmodligen är ett vanligt misstag är designen. Jobbar man både mot mobil och desktop så är det många som gör designen efter desktop och så appliceras samma design på mobilen, mobilen kräver egen design för bästa UX.

Vilka tror du kursen passar bäst för?

– Alla som har en hemsida och vill locka folk dit men känner sig något främmande med hur de bäst göra detta via mobilen.

 

Kursledare är Erik Modig, doktor och forskare på institutionen för marknadsföring och strategi vid Handelshögskolan i Stockholm.

Diplomkurs Mobil Marknadsföring är ett samarbete mellan Dagens Media, Edlegio och kursens lärare Erik Modig från Handelshögskolan i Stockholm. Den uppskattade kursen arrangeras för fjärde gången under hösten 2018 med start 27 september.

Här anmäler du dig.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.