Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Vi är starkare nu"

Publicerad: 22 December 2010, 06:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Den svenska reklammarknaden tappade mer än övriga världen under 2009. Det visar en ny undersökning från IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

Den svenska reklammarknaden tappade nästan 13 procent förra året. Snittet i världen ligger på ett tapp på 9 procent. 2008 låg Sverige på sjuttonde plats totalt, men har nu halkat ner till plats 22.

Som Dagens Media tidigare berättat har Sverige i år dock en påfallande stark reklammarknad. Norge bärjade visa tillväxt först under andra kvartalet i år, och Danmark och Finland kommer inte att visa tillväxt när första halvårets siffror har summerats.

– I år har Sverige tagit igen mycket om man jämför med de nordiska länderna. Så jag tror att vi kommer att vara starkare än resten av världen i år, säger Tobias Hedström, chefsanalytiker på IRM.

IRM har jämfört reklammarknaderna i 77 länder. I undersökningen ingår de traditionella medierna och internet. Men medier som dr och tryckta kataloger ingår inte.

Allra störst reklammarknad har inte helt förvånande USA, där reklamintäkterna landade på drygt 95 miljoner euro 2009. Tvåa på listan hittar vi Japan på nästan 29 miljoner euro.

Australien visar sig vara ett stort reklamland där intäkterna förra året landade närmare 7 miljoner euro. Australien är också ett av de mest reklamintensiva länderna där annonsörerna spenderar 316 euro per invånare. Men en brasklapp ska läggas in för valutakursen.

– Den australiensiska dollarn är stark i förhållande till euron. Alltid när man gör internationella jämförelser så spökar valutan, säger Tobias Hedström.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.