Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Vi är inte så aktiva"

Publicerad: 25 Maj 2011, 07:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

När sociala medier blev kommunikatörernas nya älsklingsord var det knäpptyst från uppdragspublicisternas håll. En självkritisk peter Mohlin, vd på tidningskompaniet, uppmanar nu branschen att gå på offensiven.


Uppdragspublicisterna har hamnat på efterkälken i kampen om de sociala mediepengarna. Istället är det pr- och reklambyråerna som har klivit fram och lagt vantarna på affären.

– Jag är självkritisk. Vår bransch har inte varit så aktiv som den borde. Det gör att kommunikationsvärlden inte tänker så mycket på uppdragspublicister när de tänker på sociala medier. Det vill jag förändra, säger Tidningskompaniets vd Peter Mohlin.

Hans förklaring är att uppdragspublicisterna har varit dåliga på att fokusera på sociala medier i försäljningsarbetet, för det råder inte någon brist på rätt kunskap.

Uppdragspublicister är experter på att paketera innehåll på kort tid efter en långsiktig strategi – kärnkompetens för att lyckas med sociala medier, enligt Peter Mohlin.

– Vi tänker långsiktigt och inte i kampanjer, som reklambyråer gör. Pr-byråernas ingång har varit att bevaka sociala medier medan vår ingång är att skapa innehåll. Företag satsar allt mer på egna kanaler och det borde gynna uppdragspublicisterna eftersom det kräver ett ständigt flöde av innehåll för att hålla igång kundrelationen.

– Med den bakgrunden borde vi vara bäst lämpade, säger Peter Mohlin.

Trots det har uppdragspublicisterna hamnat i bakvattnet, men det börjar ändå dyka upp ett och annat kundexempel från branschens håll.Ett är Elektrikersidan för elgrossisten Storel. Det nischade forumet på Facebook vänder sig till unga elektriker.

Syftet är att bygga relationer med morgondagens konsumenter. Tidningskompaniet står bakom idé och innehåll.

– Vi fick uppdraget i konkurrens med en reklambyrå för att vi hade ett annat fokus på hur man långsiktigt kan säkra innehållet och driften av sajten, säger Peter Mohlin.

Digitala medier står i dag för en fjärdedel av Tidningskompaniets omsättning, men Peter Mohlin tror att andelen kommer att vara lika stor som för tidningar om några år.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.