Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Verkligheten är mer komplex”

Publicerad: 16 November 2010, 15:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

En bojkott från mediebyråerna riskerar att bli ett slag i luften. Det hävdar Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerAnders Ericson

– Verkligheten är mer komplex, säger Patrik Riese, styrelseordförande i Sveriges Annonsörer.

Branschorganisationen Sveriges Annonsörer samlar omkring 500 av landets största annonsköpare.

De står inte bakom auktionsförfarandet vid mediebyråupphandlingar.

– Jag tror inte att det är ett förfarande som vi vill rekommendera till våra medlemmar, säger organisationens styrelseord förande Patrik Riese.

Däremot tror han dock att en bojkott har små möjligheter att få någon reell effekt.

– Vad jag vet är det främst internationella koncerner som tillämpar denna modell i Sverige. Om en koncern uppifrån bestämmer sig för att detta är sättet de ska upphandla mediebyrå på går det inte att tro att Sverige ska undantas från detta. Verkligheten är mer komplex.

Ebba Horn, tidigare vd på medie byrån PHD, driver för Sveriges Annonsörers räkning Media Path, en service som ska hjälpa organisationens medlemmar med bland annat hantering av mediebyråpitcher.

– Min personliga åsikt är att det är lite tunt att bara gå på pris. Man riskerar att gå miste om mycket av de fina värden som ett riktigt bra mediebyråsamarbete kan ge, säger hon.

Ebba Horn säger sig själv inte ha varit med om att sy ihop en sådan pitch.

– Dessa pitcher styrs av globala stora upphandlingsavdelningar och det blir lite som att beställa gem, vilket är tråkigt då det handlar om kvalificerade tjänster.

Det finns dock situationer då modellen passar annonsörerna.

– Är du en stor annonsör som bara vill köpa några få stora medier och vet exakt vad du vill ha kanske det passar. I de fallen söker annonsören bara en förmedlare som kan pressa priserna så mycket som möjligt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.