Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Västtrafiks megakampanj

Publicerad: 29 september 2010, 14:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Västtrafik har höga ambitioner med sin största reklamkampanj någonsin. Målet är att få 50?000 bilister att ställa bilen under två veckor.


Ämnen i artikeln:

VästtrafikF BForsman BodenforsCarat

Västra Götalandsregionen jobbar för en bättre miljö och siktar på att fördubbla resandet med kollektivtrafiken fram till år 2025. Västtrafik vill dra sitt strå till stacken med den rekordstora reklamsatsningen ”Det stora pendlarexperimentet”, signerad Forsman & Bodenfors.

Målet är att få 50 000 bilister att pröva regionens kollektivtrafik. Lockbetet är ett gratis 14-dagars pendlarkort.

– Vi utgår från att de flesta sympatiserar med idén om kollektivtrafik, så vi behöver inte prata så mycket om varför det är bra att åka buss. Vi satsar istället stort på att få bilister att ta steget att verkligen ställa bilen och testa oss, säger Per Nyrenius, marknadschef på Västtrafik.

Kampanjnavet är en sajt som ska guida, tipsa och peppa bilist-er att pröva åtminstone en dag med Västtrafik. Där får man bästa resrutten och det går att räkna ut hur mycket man kan tjäna på att åka kollektivt. Alla som anmäler sig tävlar om ett års fria resor.

– Vi har också en beteende-vetare som hjälper dig att bryta gamla vanemönster och du kan chatta med våra experter – allt för att vi ska nå målet, säger Greger Andersson, projektledare på Forsman & Bodenfors.

Kampanjen drar igång i veckan – på webben, utomhus, i tidningar och som dr.

Arbetgrupp

Staffan Forsman (ad), Anders -Hegerfors (copy), Lars Jansson (web director),

Eva Råberg (webbproducent), Staffan Håkansson (form-givare), Alison Arnold (produktionsledare) och Greger Andersson (projektledare).

Mediebyrå: Carat.

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev