Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Västra Sverige på efterkälken

Västsverige sackar efter – medan Skåne går som tåget.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 11 Maj 2011, 09:22
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:11

Ämnen i artikeln:

IRMTomas BrunegårdMagnus Anselm

Enligt Magnus Anshelm följer de regionala annonsmarknaderna samma mönster som de regionala skillnaderna i ekonomin i stort. Med ett viktigt undantag: Södra Sverige växer mer än Mälardalen, med huvudstaden Stockholm.

– Vår bedömning är att det beror på att konkurrenssituationen inte är lika tuff i Södra Sverige, vilket gör att mediepriserna stiger snabbare där, säger Magnus Anshelm och fortsätter:

– Sydsvenskan är ganska dominant på dagspressidan. I Mälardalen finns väldigt många aktörer, vilket har betydelse.

Enligt Magnus Anshelm späs skillnaden på ytterligare av att det är lättare att köpa regionala utomhuskampanjer i Mälardalen än i södra Sverige.

– Svag konkurrens kan höja mediepriserna, vilket gör att marknaden på kort sikt omsätter mer. Men långsiktigt stimulerar hög konkurrens tillväxt, även om fler spelare delar på pengarna.

Allra sämst går det i regionen ”Västra Sverige” där ökningen under 2010 stannade på blygsamma 3,4 procent.

Stampen står med ett ben i vardera marknad. Koncernen har Mediebolaget Västkusten och GP i väst, samt Gisab och Promedia i Mälardalen. Enligt koncernchefen Tomas Brunegård hänger den svaga utvecklingen på marknaden i väst ihop med att industrin drabbades så hårt av lågkonjunkturen, samt att återhämtningen sker något långsammare där.

– Krisen där, speciellt inom fordonsindustrin, har varit väldigt djup, säger han.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.