Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Värvningsfest hos JG Communication

Publicerad: 8 December 2010, 08:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

JG Communication har på ett år ställt om hela sitt erbjudande och nyrekryterar nu för fullt. Chefsposterna tillsätts av tung branschkompetens – bland andra Fredrik Stenberg, tidigare varumärkeschef för Nike i Europa, Mellanöstern och Afrika.


Ämnen i artikeln:

JG Communication

Efter att Fredrik Stenberg slutade hos Nike har han hunnit jobba som internationell marknadschef för riskkapitalbolaget Speed Ventures och som Europachef för amerikanska konfektionskedjan Cutter & Bucks. Nu går han till JG där han blir key account manager för kunden Ericsson.  

–?Jag har varit på köparsidan i 25 år men har länge velat ta steget över till konsultsidan, säger Fredrik Stenberg.

Han har själv jobbat med några av världens största byråer, bland annat Wieden + Kennedy.

–? Nu ser jag fram emot att vara den som hjälper kunder att utvecklas.

JG anställer också en ny försäljningschef i Lars Isaksson, som närmast kommer från egen reklamverksamhet som kund.  

–?Han ersätter mig. Vi behöver mer fokus och då är det svårt att sitta på två stolar samtidigt, säger Henrik Johansson, vd på JG.

En ny tidningschef har också anställts. JG hette tidigare Citat Journalistgruppen men bytte förra året namn i samband med en omställning från uppdrags­publicering till en mer strategisk position. I dag betecknar sig JG som en kommunikationsbyrå.

– Uppdragspublicering i papper är i dag vårt minsta intäktsben med 14 procent av omsättningen. Marknadskommunikation utgör 50 procent.

Skiftet innebar att 12 personer som jobbat med uppdragspublicering fick lämna företaget. Samtidigt har personal rekryterats som bättre passar företagets nya profil.

– Vi är 130 personer i dag och har sammantaget inte vuxit så mycket men det här var en nödvändig omställning. J

G tog stryk av konjunkturen 2009 och minskade omsättningen, jämfört med föregående år, med 16 miljoner kronor till totalt 152 miljoner kronor. Även rörelseresultatet sjönk och landade på 9 miljoner kronor.

– Vi har tagit stora omställningskostnader under 2010, samtidigt som frikostiga avgångsvederlag belastar resultatet med 6 miljoner kronor. Trots det kommer vi att visa svarta siffror i år. En annan stor förändring är att JG i januari nästa år flyttar in i nya lokaler på Kungsholmen, efter att under många år suttit skilda, i Kista och på Kungsholmen.

– Det känns jättebra att få in alla människor under ett tak. Vi har byggt om en gammal trevåningsbyggnad till toppmodernt kontor med en riktigt skön vibe.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

JG Communication

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.