Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Värt mycket mer än en tv-spot”

Publicerad: 8 December 2010, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Svenska Activision Blizzard och mediebyrån MEC valde att satsa på ambassadörskap under lanseringen av nya actionspelet ”Call of Duty: Black Ops”. Spelbloggaren Tejbz blev ansiktet utåt i sociala medier.


I november storlanserades ”Call of Duty”-uppföljaren ”Black Ops” över hela världen. En hel del av krutet lades på att mobilisera alla spel-entusiaster i sociala medier inför släppet. I Sverige knöt distributören Activision Blizzard och mediebyrån MEC till sig 22-åriga Tobias Öjerfalk, välkänd i spelvärlden som Tejbz. Han blev ambassadör i sociala medier och var med på lanserings-eventet.

– Han har en otroligt stor räckvidd och trovärdighet, jobbar aktivt med sociala medier och spelar de spel som Activision släpper. Hittar man rätt ambassadör är det otroligt användbart, säger Petter Träff, expert sociala medier på MEC Interaction.

Tejbz brukar bland annat recensera spel genom att filma och kommentera spelen samtidigt som han spelar. Han har 264 000 Youtube-prenumeranter, drygt 84 000 Facebook-fans och nästan 28 000 followers på Twitter.

– Allt arbete har han gjort på sina egna premisser. Vi rekommenderade honom att göra kanske tre filmer inför släppet, ett par under och ett par efter. Vi har godkänt filmerna, men inte mer än så, säger Petter Träff.

Han är nöjd med resultatet. Filmrecensioner är ett bra sätt att engagera och på samma gång visa upp spelets innehåll och grafik. Hittills har det gett en miljon videovisningar ”rakt in i målgruppen” unga killar, som annars kan vara knepiga att nå.

– Det här är värt otroligt mycket mer än en tv-spot på 15 sekunder som bara pushas ut. Här har målgruppen aktivt sökt upp budskapet och spenderar lång tid med det. De är engagerade och kommenterar, säger Pette-r Träff.

Filmerna, som var på cirka 7 minuter, fick sammanlagt 20 000 kommentarer och omkring 50 000 fans på Facebook.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.