Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Varor som är lagliga måste fåmarknadsföras”

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

Sveriges Annonsörer vänder sig med kraft mot nya inskränkningar i rätten att göra reklam för alkhol och tobak.”Vi tar mer än gärna en debatt”, skriver vd:n Anders Ericson.


En produkt som är laglig att tillverka och som får säljas bör också rimligtvis få marknadsföras.

Det finns varor som är särskilt känsliga och som därmed kräver ett särskilt ansvar. En del produkter måste omgärdas av extra strikta restriktioner i marknadsföringen.

Ett antal politiker och myndigheter har dock under senare tid aktivt ifrågasatt den centrala utgångspunkten för ett fritt och ansvarstagande näringsliv.

Frågor som rör marknadsföring av alkohol och tobak har under de senaste månaderna hamnat allt mer i fokus i den svenska debatten. Och under den senaste veckan har intresset även riktats mot delar av livsmedelsindustrin.

Vissa produkter kräver strängare regler.

Eftersom produkter som alkohol och tobak anses så skadliga för folkhälsan begränsas marknadsföringen av en speciell lagstiftning, ett beslut som jag tror flera med oss delar.

Sveriges Annonsörer har tillsammans med andra organisationer skapat egna tolkningsregler som går längre än lagstiftaren. Med andra ord så har vi begränsat handlingsfriheten för att skapa ännu mer ansvarsfullhet.

Vissa vill gå ännu längre.

Det är bra att de flesta av våra politiska företrädare står bakom gällande lagstiftning och självreglering kring kommersiell yttrandefrihet. Dessvärre vill några politiker och myndigheter gå betydligt längre och ytterligare skärpa restriktionerna gällande marknadsföringen av just alkohol och tobak.

Konsumentverket uppdaterade i våras sina allmänna råd för marknadsföring av alkohol. Bland annat så innebär verkets hållning en inskränkning av hur etiketter på alkoholhaltiga produkter får utformas. Det innebär att en majoritet av de produkter som i dag går att köpa på Systembolaget – och som är godkända i övriga EU – är olagliga att sälja i Sverige.

Regeringen har tidigare i år sagt att man vill utreda möjligheten att införa neutrala tobaksförpackningar, detta som ett led i att minska rökningen.

Sveriges Annonsörers utgångspunkt är förstås att rökningen bör minska. Men vi anser att detta förslag är en inskränkning av yttrandefriheten. I praktiken kommer det att innebära att man förbjuder tillverkaren att använda sitt registrerade varumärke för att få sälja sin produkt. Vi är oroade över att ett beslut om neutrala cigarettpaket på sikt kan riskera att drabba ett flertal andra produktkategorier.

Kommersiell yttrandefrihet är också en del av den grundlagsfästa yttrandefriheten.

Jag upprepar: en produkt som får tillverkas och säljas måste också få marknadsföras och detta främst av följande skäl.

Vi lever i ett modernt samhälle där medborgare har rätt till egna åsikter grundade på allmänt tillgänglig information.

Företagen måste få en rimlig möjlighet att sälja det som konsumenterna efterfrågar.

Sveriges Annonsörer verkar aktivt för att våra medlemsföretag och övriga ska följa de lagar och etiska riktlinjer som gäller.

Vårt främsta uppdrag är inte att främja folkhälsan, men vi arbetar aktivt för att alla våra medlemmar ska bidra till en sund marknadsföring av sina produkter och ge sina målgrupper tydlig information. Utan att det ska behövas en skärpt lagstiftning.

Sveriges Annonsörer välkomnar en sansad, öppen och ärlig debatt

Vi tar mer än gärna en fortsatt debatt i denna viktiga principfråga. Med alla parter. Så länge det sker öppet, med sakliga argument och i ett sansat tonläge. Allt i syfte att slå vakt om den kommersiella yttrandefriheten.

Anders Ericson

Vd, Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.