Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Varor för 30 miljarder säljs på nätet

Publicerad: 5 Februari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:57

Svenskarna spenderar allt mer pengar på nätshopping. Samtidigt har många företag varit sena med att exploatera nätet som butik.


Ämnen i artikeln:

HUI

– Nu börjar kedjorna förstå sin jättepotential på nätet, säger Jonas Arnberg, e-handelsexpert på HUI Research.

Över ett decennium efter att boo.com blev själva symbolen för it-yrans övertro på idén att man skulle kunna sälja allt på nätet har e-handeln vuxit upp.

Enligt siffror från HUI Research väntas detaljhandeln på nätet omsätta 31,3 miljarder kronor under 2012. Det är nästan en fördubbling jämfört med 2007 – och ungefär lika mycket som Sveriges företag sammanlagt lägger på annonsering årligen.

I siffran ingår enbart beställning av varor över nätet, inte köp av tjänster som till exempel resor, hotell och konserter.

Den snabba tillväxten väntas fortsätta, och möjligen accelerera.

– De senaste tio årens tillväxt är ingenting mot vad vi kommer att se under de kommande tio åren, säger Jonas Arnberg, e-handelsexpert på HUI Research.

E-handelns andel av den totala detaljhandeln har växt från drygt 1 procent 2003 till 5 procent 2011. Siffran för 2012 är inte klar, men väntas landa på 6 procent.

Den snabba utvecklingen drivs av tre faktorer. Konsumenternas mognad ökar i takt med att man ständigt är uppkopplad och att smarta telefoner och surfplattor blir allt vanligare.

Samtidigt lär sig företagen att göra bättre och bättre sajter för shopping. Den tredje faktorn är att tekniken för att sätta upp en e-handel blir enklare och billigare.

– Det är en mognadsprocess som driver utvecklingen, säger Jonas Arnberg.

Fortfarande är hemelektronik, kläder och skor samt böcker och media de stora branscherna inom nätshopping

Men branscher som är relativt nya spelare på e-handelsarenan växer snabbt. Heminredning och möbler är en av branscherna som växer snabbt.

– Fler och fler branscher ger sig in på nätet, vilket gör att tillväxten kan intensifieras, säger Jonas Arnberg.

Han menar att många av Sveriges större detaljhandelskedjor haft en avvaktande hållning till handel på nätet.

– Man har varit lite rädd för nätet, men nu börjar många satsa. Nu börjar kedjorna förstå sin jättepotential på nätet, säger Jonas Arnberg.

Så handlar vi på nätet

Sju av tio konsumenter köper i dag varor på nätet.

Hälften av konsumenterna är dock oroliga för säkerheten.

Här är vad som är viktigast för att de ska känna sig trygga i att handla på nätet:

Att det är ett känt företag, varumärke (57 procent)

Att flera betalningsalternativ finns (32 procent)

Tydliga kontaktuppgifter (31 procent)

News Pilot

Ämnen i artikeln:

HUI

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.