Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Värme och glädje ska lyfta Kappahl ur krisen

Publicerad: 17 Augusti 2011, 07:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

Klädkedjan Kappahl är i kris och aktien rasar på börsen. Nu hoppas kedjan att årets höstkampanj, som ska förtydliga företagets position, ska vända den negativa trenden.


I måndags tvingades Kappahl vinstvarna då försäljningen under juni och juli minskat med 13 procent, jämfört med året innan. Marknadens svar var snabbt; aktien föll 18 procent och sedan årsskiftet har aktien rasat med hela 61 procent.

Trots det trängda läget skär inte Kappahl i mediebudgeten, som förra året låg på 83 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

För att vända utvecklingen blir marknadsföringen en viktig komponent och när kedjan nästa vecka rullar ut sin höstkampanj, är det med ett helt nytt manér, signerat Forsman & Bodenfors. Ambitionen är att särskilja sig från konkurrenterna och förtydliga sin egen position på marknaden.

– Vi tar ett rejält omtag och har framförallt tagit fram ett helt nytt bildutryck som bättre stämmer överens med vår profil. Tidigare har vi varit lite otydliga, säger Carina Ladow, marknadsdirektör för Kappahl.

Det nya manéret innebär att trådsmala modeller som poserar med blicken i fjärran kastas ut till kvinnor i varierande ålder.

– Vårt tidigare manér skiljde sig inte mycket från våra konkurrenters och kunde uppfattas som aningen kyligt. Nu vill vi skapa värme, ögonkontakt och en känsla av att vara involverad.

Kappahl riktar sig till målgruppen kvinnor över 30 år och det är en position som ska förtydligas genom det nya reklammanéret.

– Våra kunder är intresserade av ett vackert och bekvämt mode. De vill bli snygga och vackra, inte nödvändigtvis fräcka och coola.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.