Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Världsrekord i anti-journalistik"

Publicerad: 28 April 2010, 11:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Bemanningsföretaget Proffice köper redaktionellt utrymme i Aftonbladet – och exponering för sin logotyp. Internt på tidningen möts avtalet med missnöje.


– Gränserna förflyttas, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Aftonbladet har över flera uppslag presenterat sin artikelserie ”Jobbresan”. Under två veckor åker tidningen tillsammans med bemanningsföretaget Proffice till städer som Eskilstuna, Norr-köping och Trollhättan.

Att Aftonbladets får betalt av en annonsör för att tidningens reportrar och fotografer ska producera en artikelserie har mötts skarp kritik på tidningens redaktion.

 – Det är något slags publicistiskt världsrekord i anti-journalistik. Men köpt journalistik i Aftonbladet är tyvärr inte längre sällsynt, säger en medarbetare.

I avtalet mellan Aftonbladet och Proffice regleras bland annat hur mycket annonser Proffice ska köpa under året – och till vilket pris, samt vilken exponering företagets logga ska ha i anslutning till artiklarna.

Thomas Magnuson, marknadschef på Proffice, är exalterad över utfall-et av kampanjen:

– Vi är mycket nöjda, det är en succé. Aftonbladet är ju Nordens största tidning, så det var en ganska självklar samarbetspartner, vi fattade tycke för varandra, och hade samma intentioner, säger han.

Hur mycket har ni betalat?

– Vi står för våra egna kostnader, och så köper vi annonsutrymme.

Internt på redaktionen har det framförts kritik, hur ser du på det?

– Det är ingenting som jag har upplevt, tvärtom tror jag att de är jättenöjda.

Flera bedömare varnar dock för att den redaktionella trovärdigheten – och därmed värdet på annonsutrymmet – riskerar att ur-holkas.

Malin Asp Helldin, printråd-givare på Mediaedge CIA:

– Det är en balansgång, tidskrifterna går ju längre. Men även nyhetstidningar rör sig i samma riktning. Jag tror att de måste vara ännu mer försiktiga, läsarna kräver att nyhetsbevakningen ska vara helt oberoende.

– Det här är ett tydligt exempel, jag tror att Aftonbladet i dessa tider är desperata att hitta den här typen av samarbeten.

Får ni många frågor om redaktionella samarbeten från era kunder?

– Annonsörerna tycker att den här typen av samarbeten är jätteintressant.

Jan Helin, Aftonbladets chefredaktör, ser samma trend:

– Att få synas i redaktionella koncept är ett allt vanligare önskemål från annonsörerna. Det är en tydligt annonstrend och det gäller att hålla tungan rätt i mun.

Hur ser den ekonomiska uppgörelsen med Proffice ut?

– Det finns i grund-en en annonsaffär. Men jag vill inte gå in i detalj på hur avtalet ser ut.

Han medger dock att samarbetet kan upp-fattas som ”kontroversiellt”.

– Men det är inte ett problem om man har en stark redaktionell integritet.

Proffice turné kommer att fortsätta till slutet av maj.

Aftonbladet kommer under de två första veckorna att bevaka den under vinjetten ”Jobbresan”, både i papperstidningen och på sin sajt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.