Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Världen hyllar den svenska dagspressen

Publicerad: 27 maj 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:36

Utvecklingen inom svensk dagspress skördar stora internationella framgångar. De svenska mediehusen har vunnit flera prestige-priser den senaste tiden.


De svenska mediehusen har varit välrepresenterade vid internationella tävlingar de senaste åren. I vintras försvarade till exempel Dagens Nyheter sin förstaplats som världens bäst designade tidning, när organisationen Society for News Design för andra året i rad satte den svenska tidningen på plats ett. Samma organisation prisade någon månad senare både Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter för tidningarnas nyhetsgrafik.

I april utsågs Mittmedia till Europas mest innovativa medieföretag, och blev Europas representant i en kvartett som även bestod av Gannett i USA, Fairfax Media från Australien samt Bennett Coleman & Co från Indien.

För ett par veckor sedan vann både Aftonbladet och Expressen/GT förstapriser på INMA Awards.

Den senare tidningen vann kategorin ”Best use of social media” för den digitala kampanjen #VoteGBG, vars mål var att få till en folkomröstning om den redan beslutade trängselskatten.

Motiveringen löd bland annat: ”GT som varumärke har haft enorm exponering, och har ökat sin närvaro med tusentals procent. Göteborgs invånare hyllar GT som en hjälte som utkämpat och vunnit ett slag för demokratin.”

Aftonbladet vann flera digitala priser.

Ett förstapris i kategorin ”Best idea to grow digital audience or engagement” för tv-satsningen, som bland annat inkluderade ”Brottscentralen”. Tidningen vann även andrapris i kategorin ”Best new mobile app or website” för Tipsa-appen, och tredjepris i kategorierna ”Best new mobile service” för sin lokala mobilannonsering och ”Best idea to encourage print readership or engagement”.

– Det är klart att sådant betyder otroligt mycket för en redaktion. Det är ett bevis för att man förmått att driva i land något som är viktigt för branschen, säger Lena K Samuelsson, koncerndirektör i Schibsted, med ansvar för strategisk kommunikation.

En förklaring till framgångarna som hennes mediehus har haft handlar om den tekniska utvecklingen i Norden. Enligt Network Readiness Index, som mäter hur världens 148 ledande ekonomier integrerat information och kommunikation för att stärka ekonomi och välfärd, är Finland etta, Sverige trea och Norge femma. Det visar en ny rapport från organisationen.

Det här märks även inom dagspress, enligt Lena K Samuelsso­n.

– Den digitala transformationen inom journalistiken som sker nu har starkt fäste i Skandinavien. Schibsted har byggt upp digitala produkter och vågat vara tidigt ute. Strategin är att bygga digitala mediehus i världsklass. Det handlar om att våga ”disrupt yourself”, och att göra det inifrån. Ett exempel på det är nyhetsappen Omni. Det krävs mod för att göra det, framgångarna som Aftonbladet och norska VG har är ett tecken på att det modet finns här.

Finns inte det modet på andra håll i Europa?

– Jo, men i Skandinavien har vi nu i många år byggt upp en digital journalistik. Samtidigt händer det otroligt mycket spännande i USA, det inspirerar.

Inom Schibsted är Aftonbladet Mobil en av de mest prisade avdelningarna. Förutom INMA Award nyligen vann mobiltips-tjänsten ”Årets innovation” vid Digital Communication Awards i Berlin i höstas.

Lena Widman, redaktionell mobilchef på Aftonbladet, pekar på två saker som orsak till framgångarna internationellt. Dels handlar det om ett starkt fokus på användarupplevelsen. När den nya mobilsajten togs fram för ett år sedan var användare hela tiden med och testade. Mycket av det som arbetsgruppen trodde var viktigt, var inte det, enligt användarna, berättar Lena Widman.

– Vi ställde oss även på centralen och pratade med 100 personer som fick smyganvända vår beta. Där kom det fram två avgörande funktioner för att öka sidvisningar, säger hon.

Dels har mobil-redaktionen varit ”extremt fokuserad på snabbhet i hela den tekniska utvecklingen”, enligt Widman. Och samtidigt valt att inte spegla desktopsajten, vilket många utländska sajter gör.

– Vi ser andra behov för mobilsajten jämfört med desktop.

En annan redaktion som senaste åren hållit den svenska fanan högt i dagspresstävlingar är Dagens Nyheter. Många av utmärkelserna grundar sig i det arbete som synliggjordes för omvärlden den 19 september 2011, då omgjorda DN presenterades.

Gruppen som ritade om papperstidningens form leddes av Rickard Frank och bestod av ett dussin personer samt konsulten Javier Errera från Spanien.

Två och ett halvt år senare har DN utsetts till världens bäst designade tidning – två gånger.

Caspar Opitz, tidningens redaktionschef, säger att svensk dagspress generellt sett står sig mycket bra.

– Utmaningarna är väldigt likartade för tidningar över hela världen, vilket gör att de som bestämmer sig för att bli bäst i världen på relativt kort tid kan lyckas. Det är väldigt kul att svenska och skandinaviska tidningar blir prisade för tjänster och innehåll som är ledande i världen. Vi inspireras av och hejar på all typ av framgång i branschen.

Vad betyder priserna för DN?

– Vi har haft förmånen de senaste två och ett halvt åren att vinna över 100 designpriser och bli utsedd till världens bäst designade två år i rad. Samtidigt har vi fått flera tunga journalistiska priser för våra granskningar och avslöjanden. Priserna har ingen direkt koppling till affären i stort, men vi märker att den typen av framgång ger ett större självförtroende, som i sin tur ger ett lugn i organisationen. Vi tror på det vi gör.

Svensk dagspress tunga priser de senaste åren

Metro

INMA Award, Marketing Campaign with the Best Results (over 300 000), ”Metro Photo Challenge 2012”, second place, 2013.

Expressen

INMA Award, Digital Audience Usage and Engagement (75 000–300 000), ”Expressen Bar & Politics”, third place, 2013.

Dagens Nyheter

World’s Best-Designed Newspapers, Society for News Design, 2012.

Dagens Nyheter

World’s Best-Designed Newspapers, Society for News Design, 2013.

Svenska Dagbladet

Malofiej infographics, Pamplona, silver, 2014.

Svenska Dagbladet

Malofiej infographics, Pamplona, bronze, 2014.

Dagens Nyheter

European Digital Media Awards, WAN-IFRA, Tablet Publishing, first place, 2013.

Schibsted/Omni

European Digital Media Awards, WAN-IFRA, Best Mobile Service, first place, 2014.

Aftonbladet

INMA Award, Best New Mobile App or Website, ”Tipsa”, second place, 2014

Aftonbladet

INMA Award, Best New Mobile Service, ”Local Mobile Advertising”, third place, 2014

Aftonbladet

INMA Award, Best Idea to Encourage Print Readership or Engagement, ”Frequency Campaign”, third place, 2014.

GT/Expressen

INMA Award, Best Use of Social Media, ”#VoteGBG”, first place, 2014.

Aftonbladet

INMA Award, Best Idea to Grow Digital Audience or Engagement, ”TV of the Future – Together with Viewers”, first place, 2014.

Mittmedia

Winner of INMA Global Innovation Award (Europe), 2014.

Aftonbladet Mobil

Digital Communication Awards, Innovation of the year, ”Afton­bladet Tipsa!”, 2013.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev