Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Vårdreklam för 74 mkr – men Carema drog i bromsen

Publicerad: 7 Mars 2012, 08:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

De privata vårdbolagen lägger rekordmycket pengar på reklam, visar Dagens Medias granskning. Under förra året ökade de tio största företagen köpen med över 73 procent, till 74 miljoner kronor brutto.


I kölvattnet av att DN Stockholm avslöjade vanvården på Carema-vårdhem startade en het politisk debatt om de privata vårdföretagen.

Samtidigt har aktörerna ökat sina reklaminvesteringar markant. Tillsammans lade de tio största vårdföretagen hela 74 miljoner kronor i svenska medier under förra året, enligt Sifo reklammätningar. Det motsvarar en ökning på 73 procent jämfört med 2010.

En av de som kraftigt ökat sina investeringar är Attendo Care, som gått igenom flera medie­stormar de senaste åren. Sam­tidigt har bolagets intäkter vuxit explosionsartat, från 2,4 miljarder år 2005 till 6,6 miljarder kronor år 2010. Reklamköpen rusade under samma period med 133 procent procent – bland annat har man gått tungt i tv under hösten med nya byrån Brand Reality.

Men när Dagens Media kontaktar marknadschefen Mikael Persson vill han inte uttala sig alls om Attendo Cares marknadsföring.

– Vi har extremt låga marknadsföringskostnader jämfört med andra branscher, det handlar om promillen av vår omsättning, säger han.

Varför vill ni inte kommentera detta?

– Jag känner helt enkelt att jag inte vill det. Våra strategier behåller vi internt.

Har debatten kring privata vårdbolag påverkat er framtida kommunikation?

– Kommunikation är alltid viktigt och vi fortsätter att kommunicera med våra kunder.

Carema, det bolag som det stormat kring mest, har dock gått mot strömmen, och minskat sina medieköp med 11 procent.

Dagens Media har upprepade gånger sökt företrädare för Carema.

Den största reklamköparen inom de privata vårdbolagen är Memira. Förra året skruvade man upp investeringarna med 34 procent – till knappt 30 miljoner bruttokronor.

Bland annat har Memira kampanjat i tv för sina ögonlaser­operationer och filmerna har frontats av Carolina Klüft och Christer Lindarw. ?I veckan kom en ny film, med skidskytten Carl Johan Bergman. Memira går även ?i print och i radio.

– Tv fungerar bra för oss som mediekanal. Det vi märker i våra analyser är att kända ansikten ger dubbelt så högt observationsvärde, säger Minette Öhman, marknadsdirektör på Memira.

Memira använder sig också av mindre kända ansikten. Kommunikationskonceptet kallas ”Real people, real stories”.

– Vi försöker vara lite mer emotionella i vår marknads­föring, och berätta hur våra operationer påverkar vardagen efteråt. Vi använder oss av kundernas egna berättelser och ord.

Memira har inget fast byråsamarbete utan jobbar inhouse med en central marknadsavdelning samt en lokal marknadsfunktion i varje land. I år kommer reklamtrycket att hållas uppe, säger Minette Öhman.

– Vi är ett tillväxtföretag och vi planerar för fortsatt tillväxt 2012. Det speglar våra medie­investeringar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.