"Vår tillväxt är beroende av bra resultat"

Avskrivningar och räntor tynger Bonnier AB. Trots rekordår för flera verksamheter når koncernen bara en vinstmarginal på 3 procent – att jämföras med MTG:s 18 procent.

– Vår tillväxt är beroende av bra resultat, säger koncernchefen Jonas Bonnier.

När Dagens Media når Jonas Bonnier har den senaste vinterstormen precis dragit in över Stockholm. Han trotsar den för att rasta hunden Siri efter lunch.

För hans Bonnier AB är dock iskylan över. Koncernen vänder fjolårets förlust på en kvarts miljard till en vinst på en miljard kronor före skatt.

– Det är ett helt okej resultat. 2010 präglades till stor del av den recession som vi hade under 2009, säger Jonas Bonnier.

Samtidigt visar flera av Bonniers verksamheter, till exempel Bonnierförlagen och SF Media, sina bästa resultat någonsin. Vinstmaskinen TV4 fortsätter att leverera. Koncernens tidigare problembarn DN har gjort en historisk vändning.

Och Bonniers operativa resultat är också betydligt högre: 2,1 miljarder kronor.

Goodwillavskrivningar på 788 miljoner kronor och ett finansnetto på minus 522 kronor tynger resultatet.

Det gör att vinstmarginalen landar på dryga 3 procent  vilket kan jämföras med nästan 18 procent för MTG.

Goodwillavskrivningarna beror inte på att Bonnier har omvärderat köpta verksamheter, likt MTG tvingades göra med Nova TV.

Bolaget skriver istället löpande av sina goodwillposter, enligt svensk redovisningssed för onoterade bolag.

– Vissa skulle kanske säga att vi bestraffar oss på det sättet. Men vi är, bokföringsmässigt, ett försiktigt och konservativt bolag och så vill vi förbli.

Är förbättrat resultat eller ökad omsättning viktigast framöver?

– Vår tillväxt är direkt beroende av att vi gör bra resultat. Vi kan inte, likt noterade bolag, be våra aktieägare om kapital när vi ska göra förvärv utan måste prestera ett bra resultat för att kunna växa.

Räcker 2010 års resultat till för det?

– Ja.

Var ska Bonnier nu titta på förvärv?

– Principiellt tror vi på att finnas med flera medieslag samtidigt i de länder vi verkar i. I flera länder har vi i dagsläget bara ett ben. I Tyskland har vi bara böcker, i Danmark saknar vi tv och i Ryssland har vi bara tidskrifter. Det finns en rad marknader som vi skulle vilja komplettera.

Erik Wisterberg

Publicerad 2011-02-16 09.47Uppdaterad 2015-12-06 15.21

Dela artikeln: