Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Vår största satsning"

Publicerad: 2 Februari 2011, 07:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Tre byter reklamkoncept – och ger fyra löften. För Dagens Media berättar vice vd Nicholas Högberg om det nya manéret – och den nya position som mobiloperatören ska slå sig in på.


Ämnen i artikeln:

TreStoråkers McCann

I förra veckan var det premiär för Tres nya reklamkoncept, signerat Storåkers McCann. I den första reklamfilmen tas tittarna med till den nya avdelningen för nöjda kunder. Avdelningen har en rymdskeppsliknande inredning.

– Vi vill ta fram den känsla vi har internt – att Tre ligger i framkant och erbjuder det senaste, säger Nicholas Högberg.

I reklamfilmen utlovas två veckors ångerrätt för smartphones. Det är det första av fyra kundlöften som Tre ska gå ut med.

Kundlöftena är framtagna till sammans med sju kunder som fick delta i ett ledningsgruppsmöte. De valdes ut av en extern rådgivare.

– Det är ett av de mest givande möten jag varit på, som också landade i beslut.

Nicholas Högberg vill dock inte vill avslöja de övriga tre kundlöftena.

Varför bjöd ni in kunder?

– Vi ville verkligen lyssna. Under en hel eftermiddag och kväll diskuterade vi Tres styrkor och svagheter.

Tv är Tres huvudmedium, men kampanjen går även i print, online och i radio. I radio blir det ett ljudboksliknande manér.

– Jag är helt förälskad i radiokonceptet. Vi kände att vi kan inte ha ytterligare en jingelreklam. Det här konceptet känns superstarkt och går att skapa uppföljningar på.

Hur mycket pengar lägger ni på den nya kommunikationen?

– Det kan jag inte säga, men det är vår största satsning någonsin, både internt och kommunikativt. Vi ökar inte vår budget, men vi jobbar smartare.

Tre lade förra året 371 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar. Telia investerade hela 638 miljoner kronor, Tele2 köpte medier för 352 miljoner kronor och Telenor för 330 miljoner kronor brutto.

På vilket sätt ska ni jobba smartare?

– Vi har vår egen produktionsbyrå inhouse som jobbar tajt med Storåkers McCann och vår mediebyrå Tre Kronor. De tänker integrerat, nytt och kreativt.

Det nya konceptet sammanfattas i devisen: ”Kampen för nöjdare kunder fortsätter”. Det är det första koncept som fokuserar på befintliga kunder, berättar Nicholas Högberg.

– Det upplever jag är unikt bland operatörerna. Vi har nu en marknadsandel på 15 procent så det är en ganska naturligt utveckling för oss.

Tre vill alltså ta en kundserviceposition. Nicholas Högberg beskriver konkurrenterna Telias och Tele2:s positioner som ”täckning” respektive ”alltid billigast”.

– Det är ett strategiskt beslut. De andra pratar 4G, vilket inte ens fungerar. Vi vill bort från bokstavskombinationer och fokusera på kund.

Varför har ingen tagit servicepositionen tidigare?

– Jag tror att det är svårt eftersom man måste gå ut med ett löfte. Det här är en resa som vi arbetat länge med internt med ambitionen att blir mer kund- och serviceinriktade.

Samtidigt vill Tre behålla positionen som innovatör.

– Vi ska även fortsättningsvis vara ledande på innovation, men det ska vara på kundernas villkor. All utveckling ska vara till gagn för dem.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TreStoråkers McCann

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.