Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Var inte vad vi väntade oss"

Publicerad: 11 November 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:23

För Dagens Media berättar marknadschefen Lars Terling om varför Volvo valde att vända upp och ner på marknadsföringen av lastbilar.


Volvo Lastvagnars marknadschef Lars Terling gläds åt ännu en utmärkelse för årets på långa vägar mest omtalade kampanj – Live test series.

– Det är fantastiskt med all uppmärksamhet som kampanjen har fått. Det var inte vad vi väntade oss för ett år sedan, säger Lars Terling till Dagens Media.

Eurobests utmärkelse Advertiser of the Year delas ut varje år till en europeisk annonsör som utmärkt sig genom inspirerande och innovativ marknadsföring under året.

– Att överge traditionell marknadsföring för att skapa Live Test Series var ett vågat drag av Volvo Trucks. Kampanjen använde känsla och ett helt integrerat tillvägagångssätt, vilket resulterade i en spännande och innovativ kampanj som inte liknar något vi har sett tidigare, säger Louise Benson, festivalchef på Eurobest, och fortsätter:

– Jämfört med sina skandinaviska grannar Norge och Danmark, tar Sverige oftast hem tre gånger så många pokaler.

Bakgrunden till Live test-kampanjen är ett beslut taget av Volvo Lastvagnar för fyra år sedan om att söka mer otraditionella vägar och försöka nå ut bredare.

Inför lanseringen av nya modeller anlitades Forsman & Bodenfors för att ta fram en kampanj som satte lastbilens tekniska innovationer i fokus.

Varför är det viktigt att nå ut brett för ett B2B-företag?

– Bland allmänheten har Volvo hittills främst förknippats med Volvo Personvagnar och säkerhet. Genom att påverka allmänhetens syn på oss som varumärke och våra produkter, kan vi påverka även dem som köper lastbilar, säger Lars Terling.

– Jag såg en underbar kommentar på Facebook efter att Van Damme-filmen släpptes: ”Jesus, I didn’t know that Volvo made trucks!” Det är precis det vi var ute efter.

Vad har kampanjen betytt för Volvo Lastvagnars marknadsposition?

– Vi håller just på och undersöker det. Så här långt kan vi se att kampanjen har förstärkt vår image som ett modernt varumärke, och att budskapet om våra tekniska innovationer definitivt har nått fram.

Live test-kampanjen har aldrig gått som tv-reklam, av den enkla anledningen att budgeten inte tillåtit en global tv-kampanj. Istället har pengarna lagts på en omfattande pr-kampanj för så mycket spridning som möjligt.

– Nu fick vi ju ganska mycket tv-tid ändå, fast som redaktionellt innehåll, säger Lars Terling.

Tidigare i höstas följde Volvo Lastvagnar upp Live test-serien med filmen ”The Casino”, där en parkeringsvärd får uppdraget att parkera en lastbil. Snart är det premiär för nästa film där en av Volvos lastbilar tävlar mot en sportbil.

– Nästa film är mer mitt i målgruppen, men vi fortsätter att leta nya distributionsvägar för att nå ut så mycket som möjligt. När allt stämmer överens kan det få ett ofantligt genomslag, säger Lars Terling.

Vilka lärdomar har ni dragit inför framtida kampanjer?

– Viktigast är att innehållet måste vara relevant, det räcker inte med ett jippo. Betraktaren måste snabbt kunna inse vad det vi använder för att väcka uppmärksamhet handlar om och att det har en mening.

– Det andra är att jobba med flera kanaler samtidigt, i vårt fall mycket med pr, förhandsteasers och efteraktiviteter, samt att det krävs ett stort och alert globalt nätverk för att nå framgång. Vi har ett marknadsteam på varje marknad som har gjort ett fantastiskt jobb i samband med varje nytt kampanjsläpp.

Svenska annonsörer och byråer brukar göra bra ifrån sig i Eurobest, som är en europeisk reklamtävling engagerad av Canne­s Lions.

Sverige har funnits bland de fem mest belönade byråerna under de senaste fem åren, och 2010 fick Ikea utmärkelsen Advertiser of the year.

Tidigare Advertiser of the Year

Senast ett svenskt företag blev Advertiser of the year var 2010, då Ikea utsågs.

2013: Canal Plus

2012: Kandia Dulce

2011: Volkswagen

2010: Ikea

2009: Guinness

Årets mest prisade

Volvo Lastvagnar och Forsman & Bodenfors har under 2014 vunnit i stort sett alla av reklambranschens mest prestigefyllda utmärkelser, både i Sverige och internationellt. Här är ett urval av dem.

Cannes Lions: 2 Grand Prix, 8 guldlejon

D&AD: 1 svart penna, 3 gula pennor

The One Show: Best in Show

New York Festivals: Best in Show

Guldägget: Titanägget och 3 guldägg

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.