Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Våga tänka nytt, blotta sig, ta risker”

Publicerad: 26 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Hon tycker att en av hennes bästa idéer är Vårdförbundets pr-kampanj ”Gå en dag i mina skor”.Den kom Familjen Pangeas copywriter Charlotta Nordling på när hon reste runt och träffade barnmorskor.– Det ger väldigt mycket att prata med människor utanför branschen. Och att testa sina idéer på dem.


Vårdförbundets kampanj består av en skopåse med Foppa­tofflor. Påsen kan man skicka till makthavare som en inbjudan till att prova en dag i förbundsmedlemmarnas skor.

– Den har använts i demonstrationer som hållits för att uppmärksamma barnmorskors dåliga villkor, och den skickades till bland andra Filippa Reinfeldt när hon var landstingsborgarråd.

Charlotta Nordling menar att hon aldrig hade kläckt idén om hon inte träffat barnmorskorna i deras vardag.

– Det blev väldigt tydligt att det var något annat som var viktigt för dem än antalet visningar på Youtube, säger hon.

Vilka fler testar du idéer på?

– Bland andra på min tvillingsyster i Malmö, som är lärare. När man pratar med folk utanför branschen så har de ingen aning om vad vi hetsar upp oss över i vår lilla värld. Jag nämnde ”Epic split” för henne, och hon visste inte vad det var. Det är nyttigt att påminna sig om det ibland.

– Det är lätt att tänka att man ska göra stort, synas på Stureplan och impa på reklamvärlden. Fast den bästa idén kanske är en tjänst som är revolutionerande för en grupp människor men som inte är så visuellt slående.

Vad är kreativitet för dig?

– Att göra det bästa av vissa givna saker, som inte är det förväntade. Att våga tänka nytt, blotta sig och ta risker.

Vad behöver du för att vara kreativ?

– Det är viktigt att alla i teamet känner sig bekväma. På Familjen Pangea har vi som regel i vissa skeden att vi inte får vara kritiska till varandras idéer. Idéflödet ska vara positivt, så att man vågar ta kreativa risker och tänka nytt. Man kan däremot ha synpunkter som förbättrar någons idé. Om klimatet är för kritiskt finns det en chans att man blockerar varandras kreativitet. Man måste också jobba metodiskt och tvinga sig själv att komma på många idéer, även om de är dåliga. Den bästa idén kommer sällan först.

Och när fungerar det inte?

– För mycket kritik är inte bra. Jag kan bli alldeles trött när jag läser kommentarer på Dagens Media eller Resumé. Folk dömer så snabbt och kan vara så elaka. Det finns inget utrymme för någonting annat än det perfekta.

– Det fungerar inte heller så bra när en projektledare säger att vi måste ha en bra idé innan ett möte är slut. Ibland går det, men det blir sällan kreativt. En bra idé kräver hårt arbete och tid att mogna.

Charlotta Nordling

Ålder:

41 år.

Jobb:

Planner och copywriter, Familjen Pangea.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.