Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Vad är viktigast om dagspress ska fortsätta vara relevant?

Publicerad: 29 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50


Staffan Lönner,

vd på Citypaketet

– Det viktigaste för annonspaketen i förhållande till annonsörerna kommer fortsatt att vara en relevant prissättning. Vi måste ha en prismodell som gör oss attraktiva och som avspeglar det vi levererar.

Vilka är printpressens starka sidor?

– Det är framför allt effekten. Annonsering i dagspress är bra på att driva trafik och vi skapar affärer.

Anders Sjösten,

vd, Mediekompaniet

– Jag tror att en nyckelfaktor kommer vara att dagspressen klarar av att samverka på ett intelligent sätt, både vad gäller försäljning och i själva produktutvecklingen. Det krävs om man ska ta upp konkurrensen med alla de kanaler som står till buds i dag.

Vad skulle dagspressen behöva bli bättre på?

– Hela området för mätningar och bevisföring vad gäller dagspressens effekt i kommunikationen, som är central för annonsörerna. Även att på förhand lyfta fram den troliga effekt som kan uppnås genom dagspressen i större utsträckning än vad man gör i dag.

Frippe Stenberg,

ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för dagspressannonsering

– Jag tror det handlar om att lyfta fram det utrymme man får som annonsör i print. Tryckt dagspress är fortfarande stort i flera målgrupper, och ofta kan man vara ganska ensam som stor annonsör i print. Landsortspressen har en ännu större styrka.

Vad tror du om utvecklingen framåt för annonseringen i dagspress?

– Jag tror dessvärre att annonsintäkterna i print kommer att fortsätta sjunka, och även läsarantalet. Däremot kommer nyheter fortsätta konsumeras, så den totala räckvidden för ett varumärke kommer säkert att öka. Det gäller både stora dags- och kvällstidningar och lokalpress.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.