Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Utreds för brott – för bantningsreklam

Flera svenska mediesajter utreds för brott. Orsaken är att de marknadsfört bantningspreparat med annonser som strider mot lagen. "Vi tar jätteallvarligt på det här", säger Jesper Carlson, chefredaktör på Dagens PS.

News Pilot


Publicerad: 28 Augusti 2012, 21:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:11

Ämnen i artikeln:

KOKonsumentverket

Konsumentverket och KO anser att flera svenska nyhets­sajter har så kallat medverkar­ansvar vid spridningen av otillbörlig bantningsreklam, där­ibland dagensps.se, vf.se och pitea-tidningen.se.

– Grundregeln är så klart att annonsören är ansvarig för sin marknadsföring, men det finns även andra parter som bidrar till marknadsföringen, säger Henrik Örnstedt, jurist på Konsumentverket.

– De här sajterna har bidragit väsentligen genom att tillhandahålla utrymmet.

Sajterna har publicerat reklam för olika bantningspreparat via annonsnätverken Adbid och Ligatus, som också anses ha medverkaransvar. I flera av annonserna kommuniceras hur mycket konsumenterna kan gå ner i vikt, vilket är förbjudet enligt EU-domstolen.

Sajterna och annonsnätverken har nu till slutet av augusti på sig att komma in med sina svar till Konsumentverket. Därefter ska myndigheten fatta beslut om ytterligare åtgärder, men man strävar efter frivilliga rättelser, berättar Henrik Örnstedt.

Dagens PS vd och chefredaktör Jesper Carlson berättar att man kontaktade annonsnätverket omedelbart när brevet från Konsumentverket damp ner i lådan.

– Det dröjde bara några timmar så hade vi fått bort annonserna. Vi vill inte på något sätt medverka till otillbörlig marknadsföring, säger han.

Samtidigt anser Konsumentverket att sajterna själva bör granska de annonser som publiceras. ”…ett tidningsföretags annonsgranskning är av stor betydelse för att upprätthålla marknadsföringslagens krav på god marknadsföringssed…”, skriver myndigheten i sitt utlåtande.

– Vi tar jätteallvarligt på det här och gör så gott vi kan för att hålla koll. Vi har försäkrat oss om att det har skett förbättringar och känner oss tillfreds med att detta inte kommer att ske igen, säger Jesper Carlson.

Så säger lagen

* En näringsidkare får vid marknadsföring inte använda sig av påståenden eller andra framställningar som vilseleder. Det gäller särskilt framställningar som rör produktens utmärkande egenskaper och inverkan på hälsan (Marknadsföringslagen §10)

* Påståenden om livsmedel som hänvisar till hur snabbt eller hur mycket man går ner i vikt är inte tillåtet (artikel 12b i europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1924/2006)

* Även den som väsentligt har bidragit till marknadsföringen har ett medverkaransvar och kan förbjudas att fortsätta med marknadsföringen (Marknadsföringslagen §23)

* Medverkaransvaret för tidningar anses vara begränsat till fall där det borde stått helt klart för tidningsföretaget att annonsen var otillbörlig (MD 1995:2)

Ämnen i artikeln:

KOKonsumentverket

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.