Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

"Utomhus ska bli inne"

Clear Channels nye vd Ola Klingenborg kan i dag presentera sin första seger – kontraktet för landets järnvägsstationer. Nu inleder han sin mission för att införa mer kreativitet i utomhusreklamen.


Publicerad 2011-02-02 07:26
Uppdaterad 2015-12-06 15:22

Ämnen i artikeln:

Clear Channel

Dela artikeln:

– Utomhus måste bli en självklar del i alla reklambriefar, säger han.

När Dagens Media träffar Ola Klingenborg upprepar han gång på gång att han bara haft jobbet som vd ”i sjutton dagar”.

Han har inte ännu inte alla svar på hur han ska lyckas. Men visionen är

tydlig. Utomhusreklamens andel av medieköpen måste närma sig de dryga 5 procent som är snittet i Europa. I Sverige är siffran bara drygt 3 procent.

– Vi som marknadsledare måste ta på oss att driva förändringen. Vi har inte varit tillräckligt duktiga på att förklara vad man kan göra med utomhusmediet, säger Ola Klingenborg.

Hans analys är enkel. Reklamköparna kopplar ihop utomhusreklam med räckvidd. Men kring mer skräddarsydda lösningar, kreativa koncept och möjligheten att nå specifika målgrupper, är kunskapen sämre.

Nyckeln till att öka investeringarna tror Ola Klingenborg går via kreatörerna.

– Utomhus måste vara en naturlig del i varje brief. Och sätt et att nå dit är att etablera en tydlig dialog med kreatörerna.

Samtidigt fortsätter kampen mot JCDecaux, som i maj drabbades av ett tungt bakslag. Jernhusen, som äger och förvaltar Sveriges järnvägsstationer, sade upp avtalet som i tio år givit JCDecaux rätten att sälja reklam och event.

Efter en upphandling landar nu säljuppdraget för järnvägs stationerna hos Clear Channel.

– Det är väldigt positivt och stärker oss på orter där vi tidigare varit svagare, till exempel Göteborg. Vi fick uppdraget i konkurrens med flera aktörer.

Kronjuvelen i avtalet är Stockholms centralstation. JCDecaux vd Magnus Heljeberg säger att de inte var med och slogs om uppdraget.

Den hårda konkurrensen mellan Clear Channel och JCDecaux har i andra fall lett till höga kostnader, bland annat för de viktiga SL-kontrakten.

– Det är något vi inte kan göra så mycket åt, konstaterar Ola Klingenborg, och tillägger:

– Om någon tjänat mycket pengar på detta så är det SL.

De omstridda väderskydden, som Clear Channel nyligen vann, bedömer Ola Klingenborg dock som en bra affär.

Clear Channel har ännu inte presenterat sina siffror för 2010.

– Men 2010 ser riktigt bra ut. Vi är tillbaka på en rimlig vinstnivå. Nu kan vi satsa på att utveckla verksamheten, säger Ola Klingenborg.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.