Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Utmanarna

Publicerad: 28 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03


Kit.se

Var är startsidan? Var är annonserna? Och hur i helvete ser man innehållet?

Lanseringen av Bonnierprojektet Kit.se fick många att klia sig i huvudet.

Tanken tycks vara att sprida innehållet helt via sociala kanaler som Facebook och Twitter, samt via ett nyhetsbrev.

Förstasidans död har det pratats om ett tag – Kit.se gör den teorin till lag. Det blir spännande att följa. Kvaliteten på inne- hållet lär bli avgörande, parat med finansiärernas uthållighet.

Breakit.se

DI-reportern Stefan Lundell gav sig hösten 2014 ut på ”Entreprenörsresan”, som skildrades i den egna tidningen.

”På knappa 100 dagar ska jag kläcka en affärsidé, bygga upp en hållbar affärsmodell och sälja in till Dagens industris ledningsgrupp. Ger de tummen upp så drar jag igång företaget i januari 2015”, skrev han i programförklaringen.

Det blev inte riktigt så. Istället sade Stefan Lundell upp sig, tog med sig DI-kollegan Olle Aronsson, och startade Breakit, en nyhetssajt fokuserad på tech och startups. Whoops. Hej då, Peter Fellman.

Blank spot project

Utrikesjournalistik är viktigt. Utrikesjournalistik är dyrt.

”I dagens kärva medieklimat är just den kostbara utrikesbevakningen som redaktionerna först sparar in på”, skrev journalisten Martin Schibbye i det blogginlägg som markerade starten för Blank Spot Project.

Tanken är att fylla de vita fläckarna på kartan genom att skicka ut journalister i världen för att rapportera på plats. Finansieringen, 1 miljon kronor, kommer från crowdfunding.

Sajten ska gå live i höst – och vara reklamfri.

Mobile- stories.se

Jenny Sköld och Lotta Bergseth var några av dem som fick gå när Metro outsourcade papperstidningen till TT.

I förra veckan gick duon ut med planerna för sitt nya projekt: Mobile Stories, som ska lanseras i höst. Sajten och en app ska vara de huvudsakliga plattformarna.

Den publicistiska visionen är ambitiös. Mobile Stories ska locka de unga ”nyhetsundvikarna” att konsumera mer samhällsjournalistik.

Det behövs.

Gratisoffensiven i Stockholm

Dystopin om papperstidningens förfall, krympande intäkter och förestående död har blivit till ett välkänt mantra.

Gratistidningsaktören Direktpress tycks inte ta notis. Under året har Direktpress, som utmanar den lönsamma Mitt i-koncernen, pumpat ut nya titlar i rasande takt.

Under året har man hittills gått från 16 till 29 tidningar i Stockholm i jakten på att bli en regional aktör.

Friskt vågat, hälften vunnet. Bara den som satsar kan vinna.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.