Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

USA-jätte ska fånga svenskarna

Publicerad: 27 maj 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:34

Den amerikanska resesöksajten Kayak ger sig in i kampen om de svenska resenärerna. Teknik är ledordet som ska skilja ut dem från konkurrenterna. Målet – att bli störst i Sverige.


Resesöksajter på internet investerar stora pengar i marknadsföring varje år.

Hittills i år, mellan januari och april, har den största aktören Momondo.se lagt 31 miljoner kronor brutto på medieköp, enligt Sifo reklammätningar.

Men konkurrensen är stor och det är svårt att skilja ut sig på en generisk marknad. Nu tar sig en ny aktör in på den svenska marknaden. Den amerikanska resesökmotorn Kayak, som grundades av personer bakom Expedia, vill vinna över svenska resenärer med hjälp av teknik.

– Vi tror att vi har en unik position. Vi har funnits med sedan starten och behandlar över 100 miljoner sökningar i månaden. Vi är tekniskt fokuserade och har förutsättningar för att göra det lättare för folk att söka, boka och hålla koll på sina resor, vi har mycket data och jobbar mycket med mobilen, säger Loella Pehrsson, nytillträdd nordisk marknadschef för Kayak, som är på besök i Sverige.

Sajten, som finns i totalt 31 länder, har funnits i Sverige sedan 2008 men har hittills inte gjort någon reklam. Med start i juni inleder företaget ett samarbete med pr-byrån AWB i Stockholm. Inledningsvis ska byrån hjälpa Kayak med pr och sociala medier. Målet är att skapa ”brand awareness”.

– För oss är det viktigt att utöka globalt. Vi har en produkt som funkar här och vi märker att folk kommer tillbaka. Det är dags för oss att ta en position i Sverige. Den svenska marknaden är väldigt utvecklad när det kommer till sociala medier, så det ska bli kul att se hur det går, säger Loella Pehrsson.

Den stora konkurrensen ser hon inte som något problem.

– Jag tror att det är bra för industrin, det driver utvecklingen framåt. Fortfarande är det ganska krångligt att söka resor på nätet. Vi har hela resan under ett paraply och har tekniken för att göra det enklare att resa. Ett exempel är att vi skulle kunna skicka boardingkortet direkt till kunden för att slippa det steget vid flygplatsen – om flygbolagen tillåter det. Jag tror att vi gör nytta eftersom vi är de mest tekniskt kunniga.

I dag är 70 procent av Kayaks anställda ingenjörer. Sökmotorn hämtar information från flera källor och skickar sedan konsumenten vidare till den sajt som erbjuder det bästa alternativet. På Kayak kan man söka priser på flyg, hotell, bilar och paketresor från 550 flygbolag.

Visionen är att skapa den bästa online-plattformen för planering och bokning av resor. Intåget på den svenska marknaden är en av de större lokala satsningarna för företaget under 2014.

– Målet är så klart att bli störst, säger Loella Pehrsson.

Jimmy Johansson, vd på AWB, är glad över att Kayak valt byrån för lanseringen i Sverige.

– Inte minst då den svenska marknaden kommer vara testmarknad för nya strategiska och kreativa initiativ. Uppdraget innefattar både konceptutveckling och implementation, fram­för allt av integrerade pr-kampanjer, säger Jimmy Johansson.

Resesajternas medieinvesteringar (brutto januari-april 2014)

Momondo.se Totalt: 31 miljoner Tv: 31 miljoner

Expedia.se Totalt: 15,8 miljoner Tv: 15,8 miljoner

Destination.se Totalt: 6,4 miljoner Lokal-tv: 3,7 miljoner Tv: 1,4 miljoner Radio: 1,2 miljoner

Reseguiden.se Totalt: 10,4 miljoner Tv: 10,4 miljoner

Sistaminuten.se Totalt: 12 miljoner Kvällspress: 4,8 miljoner Tv: 3,8 miljoner Storstad morgon: 3,3 miljoner

MrJet.com Totalt: 497 000 Storstad morgon: 497 000

Scyscanner.se Totalt: 101 000 Utomhus: 101 000

Travellink Totalt: 1,7 miljoner Storstad morgon: 972 000 Tv: 773 000

Flygresor.se Totalt: 16,5 miljoner Tv: 11,1 miljoner Lokal-tv: 2,6 miljoner Radio: 2,1 miljoner Utomhus: 699 000

Supersavertravel.se Totalt: 3,6 miljoner Tv: 3,6 miljoner

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev