Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Urstarka siffror för SVT

Publicerad: 14 April 2010, 07:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:54

SVT:s OS var en nagel i ögat på de kommersiella tv-kanalerna – och färska tv-siffror visar att SVT behåller greppet om tittarna även efter sportfesten.


SVT inledde året starkt och närmast ägde tittandet under OS i februari med en tittartidsandel på över 50 procent i hela befolkningen. TV4-gruppens planeringschef Malte Andreasson slog då fast att TV4 snart skulle ”vara tillbaka som vinnare i målgruppen 15-44 år”, men tittarsiffrorna för mars visar att SVT fortsätter att ta mark.

– De kommersiella kanalerna vill skylla på OS, men det pågick bara i två veckor och januari var ingen raket heller. SVT fortsätter att gå fram, särskilt i de yngre, kommersiellt intressanta målgrupperna, säger Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom.

Som Dagens Media tidigare har berättat dras de kommersiella kanalerna med underleveranser till annonsörerna efter SVT:s framgångar och en oväntat stor efterfrågan i vår. Tv-tittandet i mars späder på den utvecklingen.

– Efterfrågan fortsätter att öka samtidigt som det kommersiella tittandet minskar. Vi kan bara hoppas att kanalerna hinner ta ansvar för sina skulder under april, säger Patrick Wallin.

TV4:s tittartidsandel sjönk i mars med knappt 1 procentenhet i hela befolkningen medan SVT ökade med knappt 2 procentenheter, jämfört med ifjol. I målgruppen 15-44 år tappade TV4 omkring 1,5 procentenheter medan SVT1 ökade lika mycket. Hela TV4-huset inklusive Canal Plus backade med knappt 0,5 procentenheter i mars. TV4 Fakta har dock gått mot strömmen och växer rejält i år.

– När det går bra för SVT får TV4 ta smällen. Vi har repat oss efter OS, men vi har haft problem på helger dagtid. Även när vi äger söndagskvällen med ”Johan Falk” har SVT gått förbi för att folk har tittat på skidskytte i fyra timmar, säger Malte Andreasson, som annars är lättad över SVT:s lördagsfiasko ”Jakten på Julia” och nöjd med egna serien ”Fuskbyggarna”.

ProsiebenSat1:s kanaler har tagit igen tittarförlusterna under OS, men husets andel minskar ändå något lite i mars, jämfört med i fjol.

– Kanal 5 har klarat sig bäst av reklamkanalerna i de yngre målgrupperna hittills i år, men har tappat i alla övriga målgrupper. Kanal 9 har länge gått starkt, men börjar stanna av, säger Patrick Wallin.

Dan Panas, presschef på ProsiebenSat1, är dock mycket nöjd med mars:

– Kanal 5 är näst störst i 15-44 år visar en positiv trend och Kanal 9 ökar i sin huvudmålgrupp 30-59 år.

MTG TV har hämtat in tappet under OS bra och ökar med omkring 1,5 procentenheter i mars jämfört med i fjol, både i 3-99 år och 15-44 år. Det är något sämre än SVT. Raketen TV8 växte med 50 procent i 15-44 år under kvartalet.

Carina Andersson, tv-chef på Maxus, tror att TV3:s ”Anna Anka söker assistent” blir kanalens tittarmagnet i vår:

– Jag tror också på TV4:s ”Wallander” och ”Familjen Bernadotte”. Kanal 5:s starka kort är ”Whipeout”. ”Djävulsrallyt” kan bli intressant, men det beror helt på deltagare och produktionen.

TV4:s Malte Andreasson är segerviss inför resten av säsongen:

– Nu kör vi en ny torsdag med Bernadotte-serien, något helt annat än SVT:s klipp-och-klistra-program om kungahuset. Det följs av ”Sveriges nya historia”. Sen kommer fotbolls-VM i sommar så det kommer att bli fint i längden.

Tittartidsandelar i mars

 

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.