Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Upproren skakar researrangörerna

Publicerad: 16 Februari 2011, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Med två av sina populäraste resmål stoppade har charterbolagen tvingats styra om sin kommunikation. Men de slutar inte arrangera resor till diktaturer. "Turism är bättre än att avskärma länder", säger Vings informationschef Magdalena Öhrn.


Ämnen i artikeln:

VingFritidsresorApollo

Revolutionen i Egypten slår hårt mot de svenska charterbolagen. Landet har seglat upp som ett av de populäraste resmålen för vintertrötta svenskar som längtar efter en vecka i solen.

Efter president Mubaraks avgång i fredags lyfte UD sin avrådan från resor till Egypten, men tiotusentals resor har ställs in och arrangörerna har tvingats styra om resenärerna.

– Vi har stoppat all reklam för resmål i Egypten och Tunisien, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Även Kajsa Moström, informationschef på Apollo, har fått ändra i sin kommunikation.

– Det som hänt i Egypten har fått en indirekt verkan. Vi har fått styra om resor från Egypten till Kanarieöarna och har gjort insatser för att få igång försäljningen dit, säger hon. 

Annars är Egypten störst som resmål på vintern.

– Så här års marknadsför vi snarare sommarens resor, säger Niklas Zhovnartsuk, marknadschef på Fritidsresor.

Hur det blir med kommunikationen till nästa vintersäsong har bolaget inte tagit ställning till.

– Men nästa vinter har vi premiär för Kubaresor, så mycket kommer nog att handla om det, säger Niklas Zhovnartsuk.

Reklamen för specifika resmål utgör en relativt liten del av resebolagens reklambudgetar. De flesta lyfter numera helst fram sina hotell­erbjudanden.

– Det innebär att vi inte behöver anpassa vår kommunikation särskilt mycket trots de inställda resorna, säger Magdalena Öhrn. 

Händelserna i Egypten och Tunisien har lett till kritik mot svenska resebolag för att de arrangerar resor till diktaturer. Varken Fritidsresor, Ving eller Apollo ser dock någon anledning att ändra sin policy att låta resenärerna själva ta ansvar för sina resmål.

– Vi tar inte politisk eller religiös ställning till resmålen utan producerar resor till platser dit folk vill åka, säger Niklas Zhovnartsuk.

Kajsa Moström på Apollo, vars vd i förra veckan skrev om turismen som en demokratiserande kraft på DN Debatt:

– Diskussionen kommer och går med jämna mellanrum, men blir såklart extra aktuell nu. 

Magdalena Öhrn håller med och kan tänka sig att lyfta fram detta mer i kommunikationen.

– Kanske blir fler resenärer tveksamma efter händelserna i Egypten. Men att stänga av ett land från omvärlden är aldrig bra, det är bättre att åka dit och visa att de har ögonen på sig, och låta varje individ få en egen uppfattning om landet, säger hon. 

Charterbolagen

VingMedieköp: 66 miljoner kronor.*Reklambyrå: Forsman & Bodenfors.Mediebyrå: OMD.Antal kunder som berörts av Egypten-protesterna: 17 000.FritidsresorMedieköp: 121 miljoner kronor.*Reklambyrå: Scholz & Friends.Mediebyrå: Carat.Antal kunder som berörts av Egypten-protesterna: 25 000.ApolloMedieköp: 108 miljoner kronor.*Reklambyrå: Åkestam Holst.Mediebyrå: Scream.Antal kunder som berörts av Egypten-protesterna: 26 500.

* Bruttomedieinvesteringar 2010 enligt Sifo Reklammätningar.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

VingFritidsresorApollo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.