Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Upplägget stör konkurrensen”

Publicerad: 19 Januari 2011, 12:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

En konflikt har brutit ut bland Sveriges byråvalskonsulter. Anledningen – Sveriges Annonsörers samarbete med Max Apéria, som konkurrenterna anser slår undan benen för dem. "Upplägget är konkurrensstörande", säger Nils Welinder, som la ned sin verksamhet vid årsskiftet.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerAnders Ericson

Enligt en undersökning från analysföretaget Regi håller svenska annonsörers byrårelationer i snitt i tre år, jämfört med  mellan sex och sju år i England  och USA. 40 procent av samarbetena tar slut innan två år. 

– Under de senaste två åren har  vi sett en fördubbling av antalet  uppdrag. Men fortfarande går bara 8 procent av pitcherna genom konsulter, det borde vara närmare 35–40 procent,  säger byråvalskonsulten Bobo Seifert. 

Byråval är en växande marknad, men när Nils  Welinder startade upp i mitten 1990-talet var han ensam på marknaden. Han gick i pension  vid årsskiftet, men kvar på marknaden finns Gunilla Bergh Bidemar, Bobo Seifert och Max Apéria.

Max Apéria jobbar uteslutande  med Sveriges Annonsörer, men från ett eget bolag, och föreningen ger sina medlemmar rabatt på hans tjänster. I gengäld går en viss procent av Max Apérias intäkter tillbaka till Sveriges Annonsörer. 

Nils Welinder är kritisk till  upplägget: 

– Jag fick samma erbjudande från Sveriges Annonsörer i början  av min karriär men valde att  tacka nej. Det skapar en snedvriden  konkurrenssituation som  inte är bra. 

Max Apéria: 

– Jag vill inte kommentera  mitt avtal med Sveriges Annonsörer.  Jag kostar pengar och medlemmar har ett annat pris än icke medlemmar. Hur det snedvrider konkurrensen förstår jag inte. 

Gunilla Bergh Bidemar: 

– Det skulle gynna Sveriges  Annonsörers medlemmar om fler  använde byråvalskonsulter, men genom att erbjuda tjänster från bara en konsult så gynnar de inte branschen utan bara den personen. 

Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer: 

– Ibland verkar det som om folk tror att vi är något slags statlig myndighet som ska genomföra offentliga upphandlingar. Vi har valt att jobba med Max för att vi  anser att han är bäst, och vi vill ha det bästa eftersom vi har krävande  medlemmar. 

Både Gunilla Bergh Bidemar och Nils Welinder anser att Sveriges Annonsörer borde släppa in fler aktörer för att stärka det växande  byråvalssegmentet. Men det kommer inte att hända. 

– Vi kan inte lösa alla konsulters problem, bara försöka lösa våra medlemmars, och de är synnerligen nöjda med det jobb som Max gör, superlativen haglar, säger Anders Ericson. 

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.