Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Uppdraget: Fixa tv-fest åt 39 länder

Publicerad: 19 Februari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:54

Han har ett av Tv-Europas svettigaste jobb. Med en kraftigt bantad budget ska han fixa schlagerfest för hela Europa. "Årets evenemang kommer fokusera på känslor", säger Martin Österdahl, exekutiv chef för Eurovision Song Contest på SVT.


Ämnen i artikeln:

SVTEurovision Song Contest

Den 18 maj vänds blickarna mot Malmö. Då förväntas 100 miljoner tittare i 39 länder bänka sig framför tv:n inför årets europeiska mästerskap i populärmusik. Då har det nästan gått ett år sedan Loreen sopade golvet med resten av startfältet i Baku. För Martin Österdahl har varje dag sedan dess varit en kamp mot tiden och rusande kostnader.

– När vi vann i Baku satte vi oss ner för att fundera på hur vi skulle ta det här vidare. Riktningen hade blivit ohållbar av flera skäl. Evenemanget hade vuxit på fel premisser och blivit en dopad häst, säger han.

De enorma LED-skärmar som användes i Baku gav ett pixlat intryck och krävde 100 meter luft mellan scenen och publiken – det blev kallt och distanserat och klippte kontakten mellan publik och artister.

– När vi kom till Baku ville vi inte ha den stora LED-skärmen. Istället stod Loreen på ett podium i ett begränsat universum, vilket skapade närhet och en relation till artisten. Jag vet att jag pratar som en tv-producent, men undermedvetet spelar det jävligt stor roll, säger Martin Österdahl.

125 miljoner kronor är taket för SVT:s ESC-budget, vilket är den lägsta på länge. För att nå dit beslutade man att gå tillbaka till ursprungs­tanken med Eurovision Song Contest – att använda direktsänd tv för att överbrygga kulturella klyftor mellan de europeiska länderna. Och det vill man göra med bra programmakeri snarare än en stor plånbok.

– Vi har en fördel gentemot andra länder i form av erfarenhet och kunskap – vi övar ju sex gånger varje vinter med Melodifestivalen.

Tillsammans med First flight, en Malmöbaserad byrå, tog man fram ett antal värdeord som skulle genomsyra arbetet. ”Att skapa äkta nyfikenhet, wow-ögonblick, gemenskap samt passio­n som lever kvar” blev orden som kommunicerades ut till SVT:s samarbetspartners.

– Det kan låta klyschigt, men när alla ställer sig bakom värdeorden blir det lättare att fatta beslut dela på ansvaret.

Så snart man lagt grunden gick SVT ut med en förfrågan till Stockholm, Göteborg och Stockholm.

– Malmö var på tårna och fattade direkt att ESC erbjöd en möjlighet för dem. De hade bra timing med infrastruktur som stod klar, men viktigast av allt var att de hade tankar som liknade våra, berättar han.

Malmö hade dessutom en egen eventorganisation som under många år producerat en festival, vilket övertygade ytterligare.

SVT står för arrangemanget tillsammans med Malmö stad, Region Skåne och Malmö Arena. I Malmö jobbar två personer heltid med förberedelserna medan ytterligare ett trettiotal personer är engagerade på olika sätt.

Malmö Arena rymmer 13 000 åskådare. Totalt hålls nio ESC-arrangemang på arenan, till vilka biljetter kan köpas för 90 kr och uppåt. Dessutom kommer besökare att kunna ta del av evenemanget vid olika festplatser som byggs upp inför arrangemanget.

Att Malmö blev utsedd att hysa ESC är ingen slump, tror Eva Eilstrup som är marknadsförare på Malmö Turism.

– Malmös mångfald är en del i grundtanken med ESC.

Samtidigt är det ingen hemlighet att Malmö fått en negativ mediebild, bland annat för gängrelaterat våld.

– Vi hoppas kunna visa upp Malmö som den stad det är – ung och aktiv, mångfaldig och med ett rikt musik- och kulturliv. Redan nu märker vi ett ökat intresse för staden och vi har drygt ett tiotal internationella pressresor inbokade under våren, berättar Eva Eilstrup.

Under ESC beräknas staden fyllas till full kapacitet med besökare, delegationer och press. Under finalen beräknas dessutom flera tusen journalister vara på plats. Med tanke på att Malmös totala antal hotellrum är cirka 4 000 kommer en del besökare troligen att söka logi på andra sidan Öresundsbron.

Hur ser ni på kritiken att Köpenhamn kommer att få ta del av fördelarna med Eurovision utan att behöva dela notan?

– Vi ser det inte alls så. Vi har ett långsiktigt samarbete med turistnäringen i Öresundsregionen. På längre sikt tjänar Malmö Turism på att marknadsföra sig tillsammans med Köpenhamn eftersom de får fler event än vi, säger Karin Eilstrup.

Sammanlagt räknar Malmö med att tävlingen ger staden uppemot 1 miljard kronor i medievärde. Samtidigt investerar Malmö stad och Region Skåne 25,8 miljoner kronor för att göra staden redo för tävlingen.

Detta är rimligt, menar Martin Österdah­l:

– De har ju mest glädje av att eventet hamnar just där, säger han.

Martin Österdahl, exekutiv producent på SVT för Eurovision Song Contest, ser gärna final i Sverige igen nästa år.

– Eller i England, som då kunde rida vidare på OS-vågen. Det vore bra för ESC, och England skulle kanske bry sig lite mer, säger han.

Foto: janne næss

järngänget bakom finalenSAMARBETe MED HAPPY F&B

Martin Österdahl Exekutiv producent, SVT

Christel Willers Kommunikationschef, SVT

Christer Björkman Showproducent, SVT

Johan Bernhagen Produktionschef, SVT

Karin Karlsson Huvudansvarig projektledare för Malmö stads och Region Skånes arbete med ESC.

Årets tema är ”We are one” Happy Forsman & Bodenfors står för idén, designen och konceptet till SVT:s grafik för Eurovision Song Contest i Malmö 2013. Grafiken går under namnet ”Fjärilseffekten” och handlar om hur förändring kan börja med det lilla.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

SVTEurovision Song Contest

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.