Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Uppdrag: Lyfta Sonys butiker

Publicerad: 8 December 2010, 05:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

André Wedin rekryterades nyligen från Media Markt till retailbyrån Remarkable. Nu står det klart att han ska ratta storkunden Sonys nya butikssatsning.


Ämnen i artikeln:

Media MarktSony

Remarkable fick uppdraget att ta hand om en stor del av Sonys nordiska retailkonto redan i somras, utan regelrätt pitch.

– När Sony kontaktade mig i somras hade de redan gjort sin research, så det var mer en fråga om hur vi skulle jobba, säger Remarkables vd Mikael Klang.

– Det här är ett av retailbranschens största uppdrag, min tes är att det blir dubbelt så stort som hela vår verksamhet.

Förra året omsatte Remarkable 10 miljoner kronor och gjorde ett resultat efter finansnetto på knappt 600 000 kronor.

Ett av kraven från den nya kunden var dock att projektledaren skulle vara en av marknadens vassaste marknadsförare, vilket är bakgrunden till rekryteringen av André Wedin, som blir projektledare för Sony. Byrån ska nu anställa ytterligare två personer.

André Wedin ska tillsammans med Rose-Marie Selgerudh driva arbetet med Sony från kontoret i Stockholm. I de övriga nordiska länderna jobbar Remarkable tillsammans med olika partners.

Uppdraget omfattar framför allt att stärka och utveckla Sonys relationer med återförsäljarna, men även att implementera butikskampanjer och rulla ut Sonys koncept för shop-in-shops, ”Golden Space”.

Konkret innebär det bland annat att Sonys 2500 återförsäljare ska få besök. Enligt Agenda Retail Group sker cirka 60–70 procent av köpbesluten i butik. Av dem beror 90 procent av köpen på personalen som kunden möter, berättar Mikael Klang.

– Det gäller därför att hitta ett kundanpassat sätt att arbeta tillsammans med återförsäljarna, tillägger André Wedin.

Vilken är den största utmaningen för Sony i butik?

– Liksom för alla andra leverantörer gäller det att inte bara tänka butik och exponering, utan att även tänka kundnytta. Det gäller att förstå kundens köpprocess. Men Sony är ett starkt varumärke som står för nytänkande och kvalitet, vilket är en stor fördel, säger André Wedin.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Media MarktSony

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.