Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Uppåt - men hårdare konkurrens

Trots ständiga profetior om undergång fortsätter tv-branschen att växa. De 15 största produktionsbolagen i Sverige omsätter nära 2 miljarder kronor, men branschen står inför en ödeshöst. – Frågan är om kanalernas rekordhöga investeringar betalar tillbaka, säger Jarowskijs vd Pontus Edgren.

Synnöve Almer


Publicerad: 31 Augusti 2011, 12:04
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:00

En blomstrande annonsmarknad för tv och en knivskarp konkurrens mellan kommersiella kanaler har eldat på tv-husens investeringar i lokalproducerat material.

SVT, som sitter på den största pengapåsen, har ökat programbudgeten med en femtedel på kort tid och lägger nu omkring hälften av allmän-tv-produktionen på externa bolag.

– Ingen kunde tro att det skulle finnas så mycket pengar i tv och att kanalerna skulle satsa mer än någonsin 2011, säger Anna Carrfors Bråkenhielm, vd för Scandinavian Studios.

Andra orsaker till den historiska efterfrågan är att sporträttigheterna flyttas till betal-tv, samt höga priser och otryggt utbud från amerikanska studios.

Femton av Sveriges största tvproduktionsbolag omsatte tillsammans nära 1,7 miljarder kronor i fjol och växte i genomsnitt med 9 procent.

Störst av alla svenska produktionsbolag är Metronome-ägda Meter Television, som bland annat producerar ”Idol”, ”Körslaget” och ”Mästarnas mästare”. Bolaget omsatte 290 miljoner kronor i fjol och rörelsevinsten mer än fördubblades.

Koncernsystern Friday TV, som bara utvecklar format, gjorde störst omsättningsökning och mer än tredubblade vinsten.

– Det är ”MInuten”, som har blivit en enorm framgångssaga. Vi utvecklar en massa format och vartannat år får vi till en hit som säljer i över 15 länder, säger Estelle Bodén, vd på Friday TV, och tillägger att hon tror att framgångarna kan inspirera till fler renodlade formatbolag i Sverige fram över.

Eyeworks, som producerar ”Postkodmiljonären”, gjorde också ett starkt 2010 med en fyrdubbel vinstökning. Silverback minskade försäljningen, men vände från förlust till en rejäl vinst. Även OTW:s tvbolag ökade stort.

Trots den heta marknaden fanns det bolag som utvecklades åt andra hållet. Stockholm-Köpenhamn minskade både omsättning och vinst, men nya vd:n Mikael Svensson tror på ett starkare 2011.

Även Jarowskij, med framgånga som ”Solsidan” i portföljen, backade i fjol, men vd Pontus Edgren tror på 35–40 procents försäljningsökning i år.

Mastiff ökade omsättningen i år, men vände till förlust.

– Vi gjorde investeringar i ett par förstasäsongsprogram och då blir det så, säger vd Karin Hellström.

Alla bolag som Dagens Media varit i kontakt med räknar med en högre omsättning i år, trots att konkurrensen har ökat markant.

– Tack vare ”Big Brother” och ”101 sätt” blev vi stora på en gång. Nu har vi ett par stora saker till, så det ser fortsatt väldigt bra ut, säger Michael Porseryd, vd för Endemol i Norden.

Enligt uppgifter räknar Endemol med en omsättning på runt 200 miljoner kronor i Norden, varav störst andel i Sverige.

Den överhettade marknaden pressar produktionsbolagen.

– Vi måste bli vassare på att sälja och våga ta större risker, säger Karin Stjärne, vd för Nordisk Film TV.

Michael Porseryd:

– När den våldsamma tillväxt vi ser nu avtar kan vissa få det tufft.

Pontus Edgren ser hösten som en vändpunkt för branschen.

– Det här är en extremt viktig höst. Frågan är om kanalernas rekordhöga investeringar betalar tillbaka. Det kommer att bestämma nivåerna nästa år.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.