Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Uppåt för paketen

Publicerad: 8 December 2010, 05:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

De flesta annonspaket säger sig göra tvåsiffriga försäljningsökningar i år. Men relativt nystartade D2D ligger oförändrat.


Ämnen i artikeln:

RiksmediaImpactDan MorénMälardalspaketetCitypaketetMediekompanietHela Skåne

Dagens Media har gått igenom åtta av dagspressens annonspaket, Citypaketet, Dawn 2 Dusk, Hela Skåne, Impact, Mediekompaniet, Mälardalspaketet, Riksmedia och Svea.

Alla utom D2D vittnar om stora försäljningsökningar i år.

– Första halvåret var ganska svajigt, men från och med september har vi sett en positiv utveckling – både från marknaden och ägarna, säger Peter Liedholm, försäljningschef på D2D.

D2D startades i slutet av sommaren 2008. Förra året omsatte paketet 30 miljoner kronor, men en del av försäljningen ligger också hos Annonsdax och syns därmed inte i bokslutet.

– Tittar vi på offertläget så ser det ljust ut inför 2011. Vi ska också rekrytera ytterligare två personer.

Övriga paket i Dagens Medias genomgång säger sig öka med tvåsiffriga tal i år. Mer än IRM:s prognos för dagspressen på 11 procent.

Hela Skåne och Mälardalspaketet kommer att landa på 15 procent upp, Mediekompaniet beräknas öka 16–17 procent och Svea och Riksmedia med 20 procent, medan Citypaketet säger sig landa på 31–34 procent upp jämfört med 2009.

Impact-chefen Tanu Tandan flaggade tidigare i år för att paketet skulle öka med hela 40 procent i år. En siffra som paketet överträffar, säger Tanu Tandan.

– Dels beror det på en optimism i marknaden och dels slår det stort hos oss att tv underlevererar kraftigt. Det har gjort annonsörerna oroliga och de tappar förtroendet, för de får ut sina budskap via tv. Och det är en av de viktigaste delarna i den här branschen, säger han.

Hur kan annonspaketen ligga så mycket bättre till än övriga marknaden?

– Jag tror att vissa paket bara säger att det går bra. Men ytterligare en stor fördel i år är att konjunkturen har vänt.

Och paketen tror även på en stark tillväxt nästa år, som även den överträffar IRM:s prognos. Enligt IRM kommer totalmarknaden att öka med 5 procent nästa år, medan dagspressen bara ökar 4 procent.

Impacts Tanu Tandan sträcker ut hakan och tror återigen på en ökning på 40 procent nästa år. Citypaketet räknar med att öka omkring 9 procent, Hela Skåne 11 procent, Riksmedia räknar med 15–20 procents ökning, Mälardalspaketet tror på 7 procent och Mediekompaniets prognos ligger på 5–10 procent upp.

– Vi är optimistiska. Mediekompaniet har börjat sätta sig och vi har fått ordning på organisationen. Sedan är det klart att vi är i händerna på omvärldsfaktorer också. Det största hotet är att det inte forsätter att gå bra för svensk ekonomi, säger Anders Sjösten, vd på Mediekompaniet, som bildades i januari i år.

Citypaketets vd Dan Morén är också optimistisk. Han vittnar om fler avtalskunder nästa år.

– De första sex månaderna ser otroligt gynnsamma ut. De fyra första lönehelgerna nästa år börjar vi redan bli fullsålda.

Citypaketet DN, Sydsvenskan, GP

Dawn till Dusk Aftonbladet, Metro

Hela Skåne Skånes prenumererade morgontidingar, City Malmö/Lund, Helsingborg/Landskrona

Impact Aftonbladet, Expressen

Land & Rike (ingår i Mediekompaniet) 73 lokala morgontidningar

Mälardalspaketet DN, EK, NA, UNT, VLT

Riksmedia 82 tidningar

Stormarknadspress (ingår i Mediekompaniet) UNT, Corren, NT, VLT, NA, NWT, (EK enbart plats)

Svea Citypaketet, Land & Rike, Stormarknadspress

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.