Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Upp till bevis för tv-kanalerna

Publicerad: 2 Mars 2011, 09:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Efter förra årets tv-kaos och underleverenser är det nu upp till bevis för tv-kanalerna. "I mars drar många stora kampanjer igång, samtidigt som reklam-tv har full tablå", säger Carina Andersson, tv-chef på Maxus.


År 2010 präglades av kaos och svikna löften till annonsörerna. I år har kanalerna skött sig bättre, enligt de mediebyråchefer som Dagens Media talat med.

– Vi har inte haft problem med underleveranser i år, men samtidigt är vi bara några veckor in på 2011. Det ska bli spännande att se hur det blir framöver, säger Carina Andersson. 

Inför 2011 vidtog kanalerna en rad åtgärder för att undvika en repris av förra året – bland annat har priserna justerats uppåt.

I mars är MTG:s kanaler slutsålda medan Kanal 5 och TV4 har lite lager kvar, enligt mediebyråerna.

– De har skett en uppryckning när det gäller leveranser, säger Bizkits tv-chef Johnnie Åkerström.

Som Dagens Media tidigare berättat har dessutom årsavtalsförhandlingarna dragit igång rekordtidigt år – och många var avslutade redan före årsskiftet.

– Det är få som inte är klara. Har man som annonsör inte börjat inte börjat med årsavtal nu måste man ta sig en funderare, säger Carina Andersson.

Jämfört med TV4 har Kanal 5 och TV3 legat lågt hittills i år tablåmässigt, men i mars går man upp med full tablå.

På fredag har till exempel TV3 tre premiärer, något som välkomnas av mediebyråerna. Carina Andersson lägger dock in en brasklapp:

– Det är bra med nya program men inte för många nya program, som inte hunnits marknadsföras. Om någon felprogrammerar nu kommer vi ha problem med underleveranser, säger hon.

Johnnie Åkerström tycker att MTG och Prosieben varit alldeles för försiktiga.

– MTG har haft svag tablå hittills och det är märkligt att man inte dragit igång tidigare. TV4 har tagit mycket andelar och gått bra medan Prosieben och MTG inte har gjort det, säger han.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.