Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

United Minds ska växa – köper bolag

Publicerad: 15 April 2010, 06:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:54

Primegruppens undersökningsföretag United Minds ska växa rejält under 2010.


Miles/Cut heter bolaget som United Minds nu köper. Bolagets grundare, och enda anställda, Leif Geiger följer med på köpet.

– Leif jobbar väldigt nära det vi gör, men mer med varumärkesarbete. Där behöver vi stärka vår kompetens. Detta är ett sätt för oss att flytta fram våra positioner ytterligare, säger Marie Söderqvist, vd och grundare United Minds.

Tidigare har Leif Geiger varit med och startat webbundersökningsföretaget Cint samt varit chef på reklambyrån Rå.

Miles/Cut, specialiserat på konsumentinsikt och varumärkesutveckling, omsatte knappt tre miljoner kronor under sitt senaste räkenskapsår. På kundlistan finns bland annat Ericsson ConsumerLab, Svensk Mjölk och Malmö högskola.  

Vad United Minds betalar för Miles/Cut vill Marie Söderqvist inte berätta.

United Minds består nu av omkring 20 anställda.

Men planen för 2010 är aggressiv och expansiv.

– Vi kommer troligtvis att växa till omkring 25-30 personer under 2010, säger Marie Söderqvist.

Hon säger att marknaden för företag som jobbar med undersökningar, analys och konsumentinsikt nu börjar mogna allt mer.

– Vi ser en ökande grad av professionalisering, kunderna börjar verkligen förstå vad de kan använda denna kunskap till och blir allt bättre köpare. Det liknar mycket den utveckling pr-branschen gick igenom för tio år sedan.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.