Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Unikt hockey-VM 2012-2013

Publicerad: 16 Mars 2011, 12:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

När Sverige och Finland arrangerar VM i hockey två år på rad, 2012 och 2013, får för första gången lokala sponsorer möjligheten att köpa in sig i VM. "Det här är unikt och något som vi har kämpat hårt för", säger Peter Forsberg, vice vd för svenska Hockeyförbundet.


Ämnen i artikeln:

hockey-VM

VM-turneringen i hockey ägs av internationella hockeyförbundet, som har sålt sponsorrättigheterna till schweiziska Infront Sports & Media. Sponsoravtalen har skrivits med internationella aktörer som Skoda, Tissot och Nike, medan värdländernas lokala sponsorer varit utestängda från VM-festen. Det blir det ändring på under Sveriges och Finlands värdskap.

– Vi har jobbat hårt för att få till ett avtal där vi tillsammans med Finland köper loss rättigheter från Infront som vi kan erbjuda lokala och nordiska annonsörer, säger Peter Forsberg som är ansvarig för det svenska VM-arrangemanget. 

Försäljningsarbetet är redan igång och flera avtal, som förbundet dock inte kan avslöja i nuläget, är redan skrivna.

– Det är unikt bara det att vi kan erbjuda sponsorskap, men att vi delar värdskapet med Finland över två år, innebär också att vi kan teckna tvåårsavtal och har större möjligheter att attrahera nordiska annonsörer.

Vad förbundet kan erbjuda sponsorerna är att de får associera sina produkter med VM genom förpackningsdesign och butikskampanjer, samt möjligheten att göra event utanför Globen där Sverige spelar alla sina matcher. Själva arenan ägs till stor del av de internationella sponsorerna men det finns möjligheter att köpa företagspaket och exponering på jumbotronen. Företag som är i samma segment som de internationella sponsorerna kommer dock inte att få möjligheten att sponsra.  

Sverige har arrangerat VM tidigare, då alltid i samarbete med Infront.

– Vi har valt att gå en annan väg den här gången. Både Sverige och Finland har erfarenhet av att arrangera VM och vi har pengar i kassan. Vi kan stå på egna ben.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

hockey-VM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.